Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regionen satsar halv miljon på Almedalen

Publicerat tisdag 2 juli 2013 kl 05.00
Erik Lakomaa, kommunikationsexpert: "Det är meningslöst att åka till Almedalen"
(1:42 min)
Västra Götalandsregionen satsar mest av alla kommuner och landsting på Almedalen. Foto: Henrik Wallenius/SR Gotland

Just nu pågår Almedalsveckan på Gotland och Västra Götalandsregionen är en av alla aktörer på plats. Förra året satsade regionen mest av alla Sveriges kommuner och landsting på att synas och höras under politikerveckan. Men enligt kommunikationsexperten Erik Lakomaa är det slöseri med pengar.

Västra Götaland skickade 80 personer, politiker, tjänstemän och experter, och lade totalt 932 000 kronor på politikerveckan i Almedalen förra året. Ungefär likadant ser det ut i år. Men en satsning på Almedalen är bara ett slöseri med pengar.

– Eftersom Almedalen är ett av de sämsta tillfällena att ägna sig åt extern kommunikation så innebär det att pengarna till stor del går till spillo, säger forskaren och kommunikationsexperten Erik Lakomaa.

Regionen deltar och ordnar seminarier bland annat i det som kallas den Västsvenska arenan, där även Chalmers, Göteborgs Stad och Västsvenska Handelskammaren är med, och hoppas kunna konkurrera med övriga omkring tvåtusen evenemang under veckan.

Åse Nyberg är regionens samordnare för aktiviteterna i Almedalen.

– En av de viktigaste sakerna är att de stora västsvenska aktörerna samlas under ett tak, detta för att få genomslagskraft för de frågorna.

Men det är meningslöst att försöka göra sig hörd i den enorma flod av budskap som alla politiker, tjänstemän, lobbyister försöker slå igenom med under just den här veckan. Vill man nå ut är veckan före eller veckan efter mycket bättre, säger Erik Lakomaa.

– Att medverka i Almedalen är ett råd som ingen seriös kommunikationsrådgivare skulle ge till sina kunder.

Åse Nyberg säger att är man väl införstådd med den hårda konkurrensen om uppmärksamheten.

– Jag tycker att det är en fantastisk mötesplats och att många har förstått det, för det gör att det blir enklare, å ena sidan. Men å andra sidan så är det mycket svårare, för slaget om vissa personers uppmärksamhet blir mycket tuffare, så är det ju.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".