Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Husvagnstillverkare tillbakavisar fusk

Publicerat tisdag 2 juli 2013 kl 10.46
Husvagnstillverkare: Allt kontrollvägs av myndigheterna
(1:50 min)
Det finns med stor sannolikhet husvagnar som väger så mycket att de inte har någon lastkapacitet alls ute på vägarna. Foto: Tomas Hedman, Sveriges Radio.

Husvagnstillverkaren Adria tillbakavisar i dag anklagelserna om att man fuskar med tjänstevikten på husvagnar, något som kan bli dyrt för husvagnsägare som fastnar i polisens kontroller. Vi har tidigare berättat om en person som fick böta 4000 kronor för att husvagnen var för tung.

Problemet var bara att husvagnen var så tung att det inte fanns någon lastkapacitet kvar alls. Enligt trafikpolisen i Västra Götaland är det rent bedrägeri från husvagnssäljarna.

Jon Adolfsson är teknisk chef på Adria Caravan AB som tillverkar husvagnar. Han har sett problemet men tror inte att någon medvetet försöker luras.

– Den mäts ju fram av myndigheterna, det är ingenting man hittar på utan det kontrollvägs ju. Jag kan till viss del förstå om man känner sig lurad men det är ingen som ljuger eller luras med vikterna utan marginalerna har blivit lägre i dag och sedan spelar miljön in. Regnar det ut den dagen du väger så har du 20 kilo extra direkt och är vagnen använda några år och du har fått in fukt genom en skada går den också upp i vikt.

Nej det är inte fel på registreringsbeviset på en husvagn - uppgifterna där är kontrollerade av myndigheterna. Men Jon Adolfsson håller med om att det finns ett problem. När totalvikten sänks går det ut över lastkapaciteten.

– Sedan har dragförmågan sjunkit med hundratals kilo på bilarna så det är klart att någonstans kolliderar det.

Är det fel på lagstiftningen idag?

– Det har väl inte riktigt hängt med i utvecklingen på hur det ser ut på fordonssidan. Tittar du på en gammal Volvo Amazon eller Ford Granada så får du dra nästan två ton med en sådan men tittar du på en modern fyrhjulsdriven Volvo med automatväxel och diesel får du dra knappt över 1100 kilo trots att det är en tio gånger så bra dragbil, så någonstans är det något som är fel.

Och att det finns husvagnar ute på vägarna som väger så mycket att de inte har någon lastkapacitet alls är Jon Adolfsson övertygad om.

– Det gör det garanterat, framför allt äldre vagnar som kanske har fuktskador eller vad som helst, det är klart att det stjäl från lastförmågan. Det enda man kan uppmana är att kunderna verkligen kollar innan dom åker iväg så dom åker lagligt och inte får den upplysningen av polisen när de blir stoppade.

Det är ju också så att man rätt så lätt kan förlora körkortet om man ska följa lagen strikt.

– Ja det är det också och nästa problem är straffsatsen, den är inte heller anpassad för våran bransch utan den är baserad på yrkestrafiken. Har du då kanske 100 kilo lastförmåga och har 50 kilo överlast då är det ju 50 procent direkt.

Och då ryker körkortet egentligen?

– Ja.

Tidigare publicerat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".