Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Johan Nyhus (S) beredd att flytta betalstationer

Publicerat onsdag 3 juli 2013 kl 14.52
Johan Nyhus (S): "Som politiker måste man vara beredd att justera i systemet"
(1:13 min)
1 av 3
Foto: Johanna Storm/SR P4 Göteborg
2 av 3
Johan Nyhus (S) ser på hur trängselskatten fördelas i Göteborg. Foto: Roger Blomqvist/Sveriges Radio
3 av 3
Klicka för att öppna grafiken

Bilägare i centrala Göteborg betalar mer trängselskatt per person än de göteborgare som bor en bra bit utanför city. Men bilägarna i Backa betalar nästan lika mycket. Johan Nyhus (S) är beredd att justera i systemet.

Bilägare i centrala Göteborg betalar mer trängselskatt per person än de göteborgare som bor en bra bit utanför city. Allra mest betalar bilägare i Örgryte, 181 kronor per person, enligt skattebesluten i februari. Men bilägarna i Backa betalar nästan lika mycket, 173 kronor per person.

– Jag kan inte säga att allt är frid och fröjd med det här systemet, att allting är rätt. Vi har sagt att vi i en utredning vill titta på om betalstationerna i Backa ska flyttas, om det ska bli något undantag, eller vad det nu kan vara. Jag har ingen aning om vad den här gruppen som utreder kommer fram till, men jag har respekt för att de är kunniga, säger Johan Nyhus, socialdemokratiskt trafikkommunalråd i Göteborg

Att bilägare som bor i centrala Göteborg betalar mest trängselskatt i snitt är inte så förvånande. Mönstret finns också i Stockholm.

Men att Backa är med i skattetoppen ger nytt bränsle åt diskussionen om betalstationernas placering och trycket ökar på kommunledningen att hitta en lösning.

Medelinkomsten i Backa är nämligen i stort densamma som i hela Göteborg och inte mycket högre än i Högsbo, Kortedala och Frölunda, de tre områden där bilägarna betalar minst trängselskatt i Göteborg.

Det är förstås politiskt känsligt om bilägare i Backa tvingas betala mycket mer i genomsnitt.

– Rimligt är kanske att de hade legat närmare, ja. Och det är jättebra att ha de här siffrorna när Trafikverket och trafikkontoret nu går vidare med utredningen, säger Johan Nyhus (S).

– Finns det någonting som upplevs som eller som är fel i ett system, så måste man som politiker vara beredd att justera i det systemet, summerar han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".