Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Cykelvägarna bedöms med laserteknik

Publicerat torsdag 4 juli 2013 kl 05.23
Åke Sandin, Trafikkontoret: "Alla pratar cykel"
(1:49 min)
Alla cykelbanor är nu uppmätta med laser i Göteborg. Arkivbild: Claudio Bresciani/Scanpix

Hälften av cykelvägarna i Göteborg är inte tillräckligt sköna att cykla på. Det visar en mätning som Trafikkontoret i Göteborg har låtit göra.

På en tiondel av cykelnätet på cirka fyra mil är standarden oacceptabel. Där gör gropar, grus och andra ojämnheter på cykelbanorna cyklingen till en riktigt obekväm historia. Åke Sandin är planeringsledare på Trafikkontoret:

– Den här mätningen ska ska efterlikna en cyklists cykling.

Metoden att mäta hur jämna och därmed bekväma bilvägarna är för bilister har använts länge av Trafikverket. Men Göteborg är först i landet med att nu mäta cykelväg med samma teknik, dvs med laserkameror och databehandling av ett stort antal bilder. Förklaringen är enligt Åke Sandin enkel:

– Alla pratar cykel och på Trafikkontoret pågår det en verksamhet att ta fram en cykelplan.

Nästan 40 mil cykelväg har dokumenterats, det ger en bra bild av vilket underhåll som krävs för att det ska vara säkert och bekvämt att cykla i stan.

– Den här mätningen syftar till att göra ytan bra, men tillsammans med att vi får väldigt bra värden, objektiva värden, så får vi också ett bildmaterial.

De flesta cyklister susar förbi utför Stigbergsliden, där vi står, i ganska god fart. Men Maria Ternesten och Inger Albrektsson som leder sina cyklar berättar varför.

– När man börjar bli lite äldre så ser man inte lika bra, så man får vara mer försiktig. Så jag cyklar långsammare nu. Och här nerför är det väl gropar?

– Framförallt för det är stenläggning mitt i, det som räfflar, de känner man ju.

– Men man ska inte överdriva alltför mycket, det är inte det som hindrar en från att cykla, att det är bucklor i vägen, det är ju trafiksäkerheten att man kommer från trafiken, det är det viktigaste.

Kommer mätningarna att få konsekvenser, kommer cykelvägarna att blir säkrare och bättre ?

– Ja det finns förutsättningar för att göra dem säkrare och bätrtre. Men sen får ju cykelbanorna slåss om pengarna som alla andra. Så det är ju en prioritering som våra politiker gör, säger Åke Sandin planeringsledare på Trafikkontoret.

Erica Hedin
erica.hedin@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".