Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Göteborgs hamn

Höjda priser för containertrafiken utan förbättringar

Publicerat tisdag 16 juli 2013 kl 05.58
"Det här har blivit ett steg bakåt"
(1:22 min)
Foto: Göteborgs hamn

Sedan privatiseringen av containertrafiken i Göteborgs hamn så har priserna för rederierna och skeppsmäklarna ökat. Men den effektivisering av verksamheten som nye ägaren APM, A P Möller- Maersk utlovade, den har ännu inte genomförts. Detta är Sveriges skeppsmäklarförening mycket kritisk till.

Sedan i december förra året har Sveriges skeppsmäklarförening försökt få till en dialog med APM som arrenderar Scandiahamnens containerverksamhet på 25 år.

– Det har börjat bakvänt utifrån branschens sida sett, säger Eva Mattsson som är ordförande för Göteborgs skeppsmäklarförening. Vi har fått prisökningar innan det har skett några effektiviseringar.

Ungefär som om man säljer varan först, innan den levereras?
– Ja, svarar Eva Mattson.

Sedan slutet av 2012 har skeppsmäklarna försökt få ett svar på varför prishöjningar skett innan terminalhanteringen blivit effektivare och eventuellt bättre. Skeppsmäklarna är oroliga för att Göteborgs hamn, med sina ökade kostnader, ska tappa rederier och andra kunder.

Det finns billigare hamnar här uppe i nordeuropa och i Östersjön, för att inte tala om containerhamnarna nere på kontinenten.

Vad som irreterar skeppsmäklarna mest just nu, är att man tycker att det inte går att föra en vettig dialog med den privata containeroperatören APM. Man anser också att Göteborgs stad som före detta ägare borde agera mer för att inte containerhamnen ska tappa attraktionskraft.

Eva Mattsson säger att det fungerade bättre när Göteborgs stad ägde containerhanteringen.
– Innan APM kom in i bilden så hade vi ett bra samarbete med Göteborgs hamn, säger hon. Nu har det blivit ett steg tillbaka. Vi har ingen dialog med APM, nu är vi drabbade av en monopolsituation i containerhamnen.

Maersk Terminal känner dock inte igen sig i kritiken. De menar att förbättringar och nyinvesteringar påbörjats. Och att prishöjningen förankrats hos deras kunder, i dialog med bland annat Göteborgs Skeppsmäklarförening.

APM Terminals levererar tjänster vid 56 containerterminaler i 37 länder. Företaget är ett helägt dotterföretag till det danska företaget A.P. Møller-Mærsk A/S. Huvudkontoret ligger idag i Haag i Holland.

                                                                                 Tommy Johansson
                                                            
tommy.x.johansson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".