Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Utförsäljning av Saab dementeras

Publicerat torsdag 24 februari 2005 kl 16.15

Uppgifterna om att GM vill sälja Saab dementeras bestämt. Både ledningen för GM Europa och för Saab tar avstånd från uppgifterna och säger att det handlar om grundlösa spekulationer.

- Det är oseriösa spekulationer. GM står helt bakom Saab. Jag kan bara rikta mig till kunder, handlare och våra anställda, som drabbas väldigt mycket av den här typen av spekulationer. Saab finns idag och vi gör bra produkter. Vi kommer att finnas även i framtiden och göra ännu bättre produkter, säger vd:n Peter Augustsson.

Ligger det inget i uppgifterna? - Nej, det är helt grundlöst, säger Augustsson.

Hur vet du det?

- Det vet jag. Jag har den insikten, säger Saabs vd Peter Augustsson.

Peter Augustsson ingår själv i ledningen för GM Europa och säger sig därmed ha den insyn som krävs. En källa inom GM i Detroit säger att GM tittar på alternativet att sälja Saab. Nya beräkningar visar på stora svårigheter att göra Saab lönsamt och därför skulle en försäljning kunna bli aktuell. Uppgifter i Dagens industri talar om att samtal förts med kinesiska företag, men hittills utan resultat. Ett annat intressant alternativ sägs vara franska Renault. Alla uppgifter dementeras av GM:s ledning i Europa. Presstalesmannen Marc Kempe säger att de är grundlösa. Han vill inte ens ställa upp på en bandad intervju, eftersom uppgifterna då anses få en högre dignitet än de egentligen har, enligt Marc Kempe. GM hade fram till förra året gått in med sammanlagt 19 miljarder i den svenska biltillverkaren. Vinst endast ett år GM gick först in som hälftenägare i Saab 1990 och som ensamägare 2000. Bara ett år har en ordentlig vinst gjorts. Det var 1994 med en vinst på 500 miljoner. Nu skulle alltså tålamodet vara slut. Christer Karlsson är bilindustrianalytiker vid Handelshögskolan i Stockholm. - Det vore märkvärdigt om man just nu skulle ändra strategi, eftersom man just har skapat en gemensam plattform med Saab och Opel på samma plattform. Att just när man kommer in i en ny produktgeneration säga att man ska sälja ut varumärket förefaller mig inte logiskt, säger bilindustrianalytiker Christer Karlsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".