Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Folk grundluras" - kunder sågar boråsföretaget Commentera

Publicerat söndag 2 november 2014 kl 12.00
Kund: Gick inte att få tag på dem
(1:43 min)
Boråsföretaget Commentera - åter aktuella i rätten. Foto: P4 Sjuhärad.

De senaste två åren har boråsföretaget Commentera mött sina kunder i rätten närmare 20 gånger. Sveriges Radio har talat med några av dem, bland annat göteborgaren Jonas, och deras dom är hård.

– Jag är väldigt besviken på att man gör så. Här försöker man kämpa för att få ihop sina pengar så man ska kunna leva men när man ska "ge bort dem så här", det är till att grundlura folk, säger egenföretagaren Jonas - en av de som mött Commentera i rätten och nu krävs på 24 000 kronor.

Svårt att avsluta
Jonas säger att han blev uppringd av en säljare från Commentera som erbjöd honom att testa tjänsten gratis. Tjänsten - Kundvisaren - är ett slags program som ska läsa av vilka som besökt Jonas företags hemsida och på så sätt hjälpa honom att hitta nya kunder.

Men Jonas insåg ganska snart att tjänsten inte fungerade för hans företag och försökte avsluta. Det var lättare sagt än gjort.

– Jag försökte stoppa det här, men de svarade ju inte i telefon eller någonting.

Istället fick Jonas krav på att betala för ett helt år. Det visar sig att i orderbekräftelsen som Commentera skickat ut står att tjänsten måste sägas upp inom tre månader, annars blir man bunden i ett 1-årigt kontrakt.

Fall landet runt
P4 Sjuhärad har pratat med företagare runt i landet som har liknande erfarenheter: antingen har företagen fått erbjudande om att testa tjänsten gratis eller mot en summa.
Gemensamt för de flesta är att det har fått uppfattningen att det handlar om en begränsad tid på tre månader. Vad som stått i det finstilta om uppsägning har företagen inte noterat, och då har de blivit fast i årslångt avtal.

Jonas har valt att ta strid men flera av de andra företagarna har gått med på att betala - av rädsla att det ska bli ännu dyrare i slutändan om de förlorar tvisten i tingsrätten.

Vd slår ifrån sig
Commenteras vd vill inte bli intervjuad i radio, men i ett mejl till P4 Sjuhärad tillbakavisar han kritiken och säger att man är noggrann med att, redan på telefon, informera kunderna att de måste säga upp avtalet.

Ord står alltså mot ord. Enligt Per Geijer på Svensk Handel är det här ett vanligt tillvägagångssätt.

– Vi stöter ju på det här ganska regelbundet, att man påstår en sak i själva säljsamtalet men att det sedan i någon finstilt del någonstans står att det här är löpande och man måste säga upp det.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".