Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Rödgrönrosa budgeten

Spårbundet ut till Askim igen

Publicerat onsdag 19 november 2014 kl 16.44

Femtio år efter att Säröbanan lades ner, så ska stan nu utreda en spårvägslinje ut till Askim.
Och sträckningen blir densamma.

Det var många som protesterade mot att Säröbanan las ner 1965 och att rälsen revs upp.
Järnvägslinjen mellan Linnéplatsen och Särö ansågs inte lönsam jämfört med biltrafiken.

Men nu ska Göteborgs stad utreda en ny spårvägslinje, som ska få ungefär samma sträckning som Säröbanan hade. Den skulle gå på Dag Hammarskjöldsleden.

När den lades ner så hade den 25 kilometer långa Säröbanan forslat boende och badande ut till Askim och Särö sedan 1903.

På 1930 och 40 talen talen fick många tusen barn från Göteborgs mörka och fattiga innerstadsstadsdelar åka ut och bada med Doktor Allards badbarn.

Men på 1960 talet ansåg Göteborgspolitikerna att tågen och rälsen inte skulle sparas, även om linjen ut till Särö skulle bli lönsam framöver.
I så fall bygger vi nytt, sa man då.

Men det är väldigt dyrt att lägga ny räls, något som man tidigt insåg i Stockholm där en del gamla spårvagns- och olönsamma lokala järnvägssträckningar ändå fick vara kvar.
Idag är dom lönsamma igen när resandeunderlaget har ökat.

I Göteborg får vi nu lära läxan att en ny spårvägssträckning ut till Askim blir mycket dyrare än nödvändigt, p.g.a. rälsen och banvallen till Säröbanan revs upp i onödan vid slutet av 1960 talet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".