Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Vården fortsätter slarva med dödsbevis

Publicerat måndag 8 december 2014 kl 05.00
"Det tar ju mycket av vår tid"
(2:09 min)
Christian Larsson på Halmstad Begravningsbyrå. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
1 av 2
Christian Larsson på Halmstad Begravningsbyrå. Foto: Henrik Martinell / Sveriges Radio
Ulf Lernéus är förbundsdirektör för Sveriges Begravningsbyråers Förbund, SBF. Foto: Pressbild
2 av 2
Ulf Lernéus är förbundsdirektör för Sveriges Begravningsbyråers Förbund, SBF. Han får många telefonsamtal från medlemmar om den tröga hanteringen av dödsbevis. Foto: Pressbild

Dödsbevis som inte kommer fram till Skattemyndigheten i tid fortsätter skapa stor oro för begravningsentreprenörerna.

Socialstyrelsen uppmanades att se över problemet redan 2011, men än har det inte blivit bättre. Det menar flera olika branschorganisationer, däribland Sveriges begravningsbyråers förbund.

En som drabbas av fördröjda dödsbevis är Christian Larsson på Halmstad begravningsbyrå.

– Det tar ju mycket av vår tid att ringa runt och fråga efter det här pappret, säger han. I värsta fall kan det ju drabba anhöriga då de kan få vänta med en begravning och det vill vi absolut inte ska kunna hända.

När någon dör ska ett dödsbevis utfärdas av en läkare. Det ska skickas till Skatteverket och i vissa fall till polisen senast första vardagen efter dödsfallet. Först därefter kan Skatteverket utfärda det intyg som behövs för en kremering eller gravsättning.

Men läkarna dröjer ofta med att utfärda dödsbeviset och det kan förhala hela processen.

Socialstyrelsen uppmärksammades på problemet i ett brev redan i maj 2011. Bakom brevet stod flera branschorganisationer, bland annat Sveriges Begravningsbyråers Förbund där Ulf Lernéus är förbundsdirektör.

Nu, tre år senare, skriver samma organisationer till Socialstyrelsen igen och konstaterar att ingenting har hänt.

– Vi tycker det är jättemärkligt att man inte har fått ut den här informationen till berörda och att man inte har kunnat hantera den här frågan, säger Ulf Lernéus.

 – Över huvudtaget när en person dör är det viktigt för de anhöriga att det blir registrerat, för det här berör ju banker och försäkringsbolag också.

Nyligen ändrades begravningslagen så att tiden från dödsfall till gravsättning eller kremation har minskat från två månader till en. Det innebär att alla berörda måste ta ett ännu större ansvar. Dessutom anser organisationerna att rutinen om elektroniska dödsbevis som infördes vid årsskiftet inte har gjort någon skillnad.

– Snarare åt andra hållet, säger Ulf Lernéus. Vi ser ju definitivt ingen förbättring.

Bakom skrivelsen till Socialstyrelsen står: Sveriges begravningsbyråers förbund, Svenska kyrkans arbetsgivarorganisation, föreningen Sveriges krematoriepersonal, Sveriges kyrkogårds- och krematorieförbund och föreningen Sveriges Kyrkogårdschefer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".