Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Kommunens utredning: Det går att ersätta trängselskatten

Publicerat onsdag 17 december 2014 kl 16.48
Johan Nyhus: Vi är skyldiga att titta öppet på detta.
(1:20 min)
Betalstation i sommarmiljö. Foto: Johanna Storm/SR P4 Göteborg
Foto: Johanna Storm/SR P4 Göteborg


Att ersätta trängselskattens effekter på andra sätt är möjligt - men  det är tidskrävande och dyrt. Det visar en utredning som stadsledningskontoret i Göteborg har gjort. 

Utredningen gjordes med anledning av att det blev en majoritet för nej-sidan i folkomröstningen i september. Den visar att det kan finnas alternativ till trängselskatten med lika positiv inverkan på miljön i Göteborg.

Men det kräver stora satsningar - och många - och det är oklart vad de kostar.

Utredningen presenterades idag för kommunstyrelsen och Johan Nyhus är socialdemokratiskt kommunalråd:

– Det finns ingen annan enskild åtgärd som har samma effekt på miljö och trängsel som trängselskatten. Däremot skulle det med ett antal kombinationer vara möjligt att uppnå samma effekt, säger trafikkommunalrådet Johan Nyhus (S) efter presentationen i kommunstyrelsen idag.
– Man har tittat på fri kollektivtrafik, man har tittat på hastighetssänkningar, man har tittat på framkomligheten för kollektivtrafiken, säger Johan Nyhus (S).

Trängselskatten är bäst, skulle man kunna sammanfatta. Men det går att ersätta den med ett koppel av åtgärder som fri kollektivtrafik och ett nytt snabbare kollektivtrafiksystem. Det blir dyrt och tar lång tid att bygga ut, så miljöeffekterna kommer först på lång sikt.
Några politiker P4 Göteborg pratar med idag är ändå försiktigt positiva. Men den springande punkten är finansieringen. I januari ska en kompletterande utredning svara på om det finns alternativ till trängselskatten som kan dra in totalt 14 miljarder kronor till västsvenska paketet. Och sedan behövs ytterligare ett antal miljarder till större kollektivtrafiksatsningar.
Så man kan undra hur realistiskt det är att ta bort trängselskatten.

– Det är svårt att säga just nu. Jag tycker vi ska vara öppna för att titta på den här frågan. Göteborgarna har ju röstat nej i folkomröstningen och jag tycker vi är skyldiga att titta öppet och transparent på de här olika åtgärderna vi tar fram, säger Johan Nyhus (S).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".