Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny lag ger allergiker rätt att veta vad restaurangmaten innehåller

Publicerat onsdag 7 januari 2015 kl 06.50
Astma-och allergiförbundet: "Bra att restauranger vet mer om matallergier"
(1:27 min)
Läcker tallrik med kräfta och skaldjursspagetti. Foto: Annika af Klercker/TT Bild
Restaurangen ska veta precis vad denna rätt innehåller. Foto: Annika af Klercker/TT Bild

Nu har du rätt att få veta om restaurangmaten innehåller de vanligaste allergiframkallande ingredienserna.

Sedan en vecka tillbaka är det nämligen en ny lag som gäller.

En seger, säger Marie Göthe på Astma-och allergiförbundet i Skaraborg:

– Jag är jätteglad att frågan lyfts upp ordentligt. Och jag tycker det är jättebra att restaurang-och kaféägare blir insatta i frågan om matallergier och lär sig tänkandet på ett nytt sätt, säger Marie Göthe.

Det handlar alltså om den mat som du och jag äter på restaurang, när vi hämtar mat eller köper en färdig macka på café.

Personalen måste då, om kunden frågar, kunna redovisa antingen skriftligt eller muntligt om maten innehåller någon allergen - alltså ett ämne som kan framkalla allergi eller intolerans.

Livsmedelsverkets krav, som baseras på ett EU-direktiv, rör 14 allergener - dom allra vanligaste. Däribland finns gluten, mjölk, ägg, senap och nötter bland annat.

De här allergenerna ska också märkas tydligare och bättre, med fet stil, på färdigförpackad mat man köper i livsmedelsbutiker.

Marie Göthe på Astma-och allergiförbundet tycker också att det är bra att det är ett direktiv som nu gäller i hela EU.

– Nu har vi det förhållandevis bra i Sverige, men det innebär ju att när man är ute och reser och går till en restaurang har man rätt att veta vad maten innehåller, säger hon.

Reglerna började gälla för en vecka sedan, men än har inte livsmedelsverket kommit ut med information till restauranger och caféer om hur man rent praktiskt ska tillämpa lagen.

På en thairestaurang i centrala Skövde jobbar Totto Eckerman. Hon känner inte till lagförändringen, men alla i personalen vet redan precis vad varje rätt innehåller och informerar redan kunderna om de frågar.

- Det är jätteviktigt. De kan ju hamna på sjukhus och sånt, så det är viktigt att de får veta vad som är i maten, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".