Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Åkerinäring på gränsen till konkurs

Publicerat tisdag 13 januari 2015 kl 05.45
Hör åkaren Håkan Alexandersson på gränsen till konkurs
(1:55 min)
Åkaren Håkan Alexandersson är glad om han klarar sig till sommaren. Foto: Lasse Nilsson/Sveriges Radio.

Lastbilschaufförer och åkerier fortsätter sin protest mot osund konkurrens och slavlöner med att ställa bilarna en kvart varje dag, men nu på tisdagar och torsdagar.

Om inte tillräckligt händer från riksdag och regering, så kanske något rejält måste ske, rapporterar tidningen Transportarbetaren. 

Åkaren Håkan Alexandersson som var talesman för den stora konflikten för femton år sen, då de stängde hamnen i tre dygn - är på gränsen till konkurs och deltar förstås i dagens aktioner berättar han vid rastplatsen i Sandsjöbacka: 

– Vi fortsätter de protesterna vi började förra året mot våra förhållande i Sverige att vi inte klarar av att ha åkerier längre. Vi måste lägga ner, vi klarar inte av att konkurrera mot olaglig och osund konkurrens.

På rastplatsen i Sandsjöbacka är flera östbilar parkerade och andra rullar förbi medan vi pratar med varandra. En öststatschaufför kostar från 4 500 i månaden - en svensk chaufför går på med skatter och sociala avgifter runt 35 - 40 tusen...helt omöjligt att konkurrera med...

– Jag är glad om jag är kvar sista juni, jätteglad, jag har drivit detta i 22 år, men nu är det nog vägs ände.

Hur många bilar har du?

– Nio.

Hur många går med last jobb just nu?

– En. Den som står här i Sandsjöbacka.

Och alla andra - du måste betala ränta, försäkringar ...

– Jag har väl fasta kostnader på 250 000 i månaden på fastigheter och bilar. Sen har jag rörliga. Bara två anställda, har fått säga upp resten.

Hur går det här ihop?

– Det gör det inte. Vad jag än lägger pris på så heter det att jag är för dyr. Även från våra statliga företag som Posten. Man använder även där utländsk personal, inte sina egna bilar, utan de lejer in bilar med utländsk personal i.

För 15 år sen ledde Håkan Alexandersson en omfattande vild protest mot åkeriernas dåtida dåliga villkor och blockerade Göteborgs Hamn i tre hela dygn...

– Med facit i hand så är den här aktionen bättre för vi får ju allmänheten att förstå oss bättre än vi fick då kanske, då kanske folk blev förbannade för att vi stod i vägen.

Här står vi nu Sandsjöbacka E6 söder om Göteborg, och du är på väg med ett av de få jobben du har fått?

– Jag ska till Hyltebruk idag och leverera en trailer och sen ska jag hem och lägga mig på rygg.

När har du nästa jobb inplanerat?

– Jag har inget inplanerat mer.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".