Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Krisen i åkerinäringen

SEKO: "Svenska villkor ska gälla"

Publicerat torsdag 15 januari 2015 kl 05.38
Patrick Theodorsson SEKO: "Vi är oroliga"
(1:58 min)
Patrick Theodorsson ordförande SEKO Post Väst. Foto: Lasse Nilsson/Sveriges Radio.

Den svenska delen av Post Nord ställer inte samma krav som den danska delen av företaget, nämligen att underentreprenörer ska betala löner enligt gällande kollektivavtal. Därför kräver SEKO-facket att samma regler ska gälla även i Sverige. 

I veckan berättade vi att åkare är hårt pressade av konkurrens från åkerier med lågavlönade chaufförer och att även statliga företag som Posten i Sverige använder sig av företag som kör post med lågavlönade chaufförer.

Men i Post Nord, gemensamt ägd av Danska och Svenska Posten, så har den danska delen nyligen krävt av sina underleverantörer att de ska betala danska löner.

Patrick Theodorsson är klubbordförande för fackföreningen SEKO Post västra Sverige:

– Problemet i Danmark handlade framförallt om två danska transportföretag, Kim Johansen och DSV som är ökända för att ha dumpat lönerna på marknaden och till slut fick Posten Danmark nog och gav de helt enkelt ett ultimatum att anpassar ni inte era löner efter danska nivåer så får ni inte köra för oss längre.

Så ser det inte ut i Sverige?

– Nej, Post Nord Sverige har inte varit lika tydliga på den punkten mot sina underleverantörer utan man kanske på ett naivt förutsätter att de entreprenörer man använder sig av att de sköter sig och att de har anständiga löner och anständiga anställningsvillkor. Det finns ju aldrig några garantier för det.

– Vi tycker att Post Nord Sverige ska göra precis som man gjort i Danmark, det vill säga sätta ner foten och tala om för underleverantörerna att vill man fortsätta och köra för Posten så är det svenska villkor som gäller.

En åkare som förlorat körningar av Posten till entreprenörer som använt sig av lågavlönade chaufförer är åkaren Håkan Alexandersson från Kungälv som vi berättade om tidigare i veckan och som tror att han nu står nära konkurs.

– Vad jag än lägger pris på så heter det att jag är för dyr, även för våra statliga företag Posten. Man använder även där utländsk personal, inte egna bilar, men de lejer in bilar med utländsk personal i.

Svenska Posten har redan beslutat att inte ersätta utslitna lastbilar, utan låta entreprenörer ta över mer trafik och Patrick Theodorsson från SEKO befarar att detta kan drabba hans medlemmar:

– Ja framförallt med att det blir färre antal egna chaufförer i den svenska verksamheten och lägger ut mer på externa för att pressa kostnader. Det är klart att det är en fara i det.

En chaufför anställd av Post Nord i Sverige tjänar efter ett tag 22-23 000 kronor i månaden och Posten har i Västsverige runt 1500 anställda brevbärare och knappt 500 chaufförer. 

Lasse Nilsson
lasse.nilsson@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".