Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Betyg från fyran ger inte bättre lärande

Publicerat onsdag 28 januari 2015 kl 05.53

Alliansens förslag om betyg redan från årskurs fyra får åter kritik.

Det finns inga fördelar med tidiga betyg, visar en genomgång av tusentals artiklar om nationell och internationell betygsforskning och ett 40-tal avhandlingar som Vetenskapsrådet lämnar in till Skolforskningsinstitutet i dag.

Lågpresterande elever som fick betyg i årskurs sex presterade sämre än de som inte fick betyg, medan vissa högpresterande elever sporrades eller så påverkades de inte nämnvärt, enligt studien.

Professorn Christian Lundahl som lett projektet säger till Ekot att hans grupp inte hittat en enda vetenskapligt publicerad artikel som förordar en tidig betygssättning.

Effekten är mer negativ för svagpresterande elever, än vad den är positiv för högpresterande elever, säger han´.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".