Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#kollabussen

Systematiskt slarv när bussar besiktigats

Publicerat onsdag 11 februari 2015 kl 05.00
Transportstyrelsen: En form av Kalle Anka-besiktningar.
(2:23 min)
En buss på väg inte för att besiktas på Besikta i Partille. Foto: Erica Hedin/Sveriges Radio
1 av 3
En buss på väg in för att besiktas på Besikta i Partille. Foto: Erica Hedin/Sveriges Radio
Besikta i Partille har stoppats från att besiktiga tunga fordon efter P4 Göteborgs granskning. Foto: Erica Hedin/Sveriges Radio
2 av 3
Besikta i Partille har stoppats från att besiktiga tunga fordon efter P4 Göteborgs granskning. Foto: Erica Hedin/Sveriges Radio
Över 40 protokoll som P4 Göteborg gått igenom avslöjar att provkörning inte gjorts. Foto: Andreas Kron / Sveriges Radio
3 av 3
Över 40 protokoll som P4 Göteborg gått igenom avslöjar att provkörning inte gjorts. Foto: Andreas Kron / Sveriges Radio

Ett stort antal bussar som kör i linjetrafik i Göteborg och runtom i Västsverige är inte besiktigade på rätt sätt. Det kan P4 Göteborg avslöja idag.

Kör du buss eller åker du buss? Har du erfarenhet av trafikfarliga bussar? Kommentera i artikeln eller kontakta oss!

Trots att bussarna godkänts och därmed förklarats trafiksäkra av företaget Besikta i Partille, så kan P4 Göteborg idag avslöja att Besikta inte provkört bussarna. Det kan vi visa efter att granskat hur besiktningen av bussar går till och många besiktningsprotokoll visar på allvarliga fel.

Mathias Gramsby är idag inspektör på trafikpolisen i Göteborg men har tidigare själv arbetat med just bussbesiktningar. Han om någon vet hur viktigt det är att provköra bussen vid besiktningen.

- För att se att säkerhetssystem, styrningar och bromssystem fungerar. Den  (bussen) ska ju provköras.

Då vill jag att du tittar på de här protokollen. Som du ser så är bussarna inte kontrollkörda?

- Nä, det ser ju inte ut som de här bussarna är provkörda. Det ser inte ut som det borde göra, säger Mathias Gramsby.

Besiktningen av fordon är till för att göra trafiken säker, men bussar som företaget Besikta i Partille granskar godkänns trots att ingen riktig kontroll görs. Vår granskning visar att Besikta godkänt mängder av bussar utan att provköra dem, vilket strider mot reglerna. Vårt material visar att ett 40-tal bussar godkänts på felaktiga grunder. Det här har pågått i över ett års tid och flera olika inspektörer har varit inblandade. Mats Hjälm på Transportstyrelsen ansvarar för reglerna kring besiktning.

- Man blir lite förskräckt när man ser dom här protokollen för det här är inte alls i linje med dom föreskrifter som transportstyrelsen har meddelat, säger Mats Hjälm.

Om bussarna som godkänts på felaktiga grunder, och som nu går i trafik i vårt område, har allvarliga fel vet vi inte. Men om de hade fel på bromssystem, styrning eller andra vitala system när de besiktigades, så hade en provkörning kunnat avslöja det.

- Generellt sätt är det bedrövlig att ackrediterade besiktningsföretag i Sverige gör sådana här så kallade kontrollbesiktningar, säger Mats Hjälm.

Så kallade?

- Det här är ju inte en riktig kontrollbesiktning, det här är ju en form av Kalle Anka-besiktningar som blivit utförda.

Efter att P4 Göteborg började granska beskitningen har kontrollmyndigheten Swedac i ett unikt beslut dragit tillbaka stationens tillstånd tillfälligt. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".