Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Skadorna på taket värre än befarat

Publicerat måndag 30 november 2015 kl 15.57
"Det började med att gipsdelar ramlade ner"
(1:29 min)
Akuta åtgärder var tvungna att vidtas för att förhindra rasrisk. Foto: Nina Sjöman/Sveriges radio
Vagnhallen Majorna där taket fått stöttas upp för att inte rasa. Foto: Nina Sjöman/Sveriges Radio

Reparationerna av det rötskadade taket på vagnhallen i Majorna kommer inte att vara klara förrän till februari. Under tiden har Göteborgs spårvägar fått en snöskottningsgaranti som innebär att det gamla taket ska vara rent från snö inom en timme om det blir snöfall.


Rötskadorna på taket har enligt Spårvägens vd, Lars-Börje Björfjäll, visat sig vara värre än vad man först befarade.

- Det började med att gipsdelar ramlade ner och ju mer man har rivit ju större har skadorna som upptäckts blivit. 

Rötskadorna i vagnhallens tak, som P4 Göteborg berättade om i våras, hänger ihop med att takkonstruktionen byggdes in i gips i början av 90-talet och gipset är också orsaken till att skadorna inte upptäckts i tid.

Spårvägen åkte på ett föreläggande om att inte få använda spårvagnshallen i Majorna efter 1 november om inte skadorna åtgärdades.

- Vi var ju i tidsnöd. Det här krävde en väldigt skyndsam hantering. Vi talade med ett antal byggare på marknaden om att göra detta, men många hoppade av eftersom man inte kunde se den totala omfattningen, förklarar Lars-Börje Björfjäll.

- Vi hade fyra stora byggare som tackade nej.

34 miljoner kronor kommer det kosta att säkra vagnhallens tak så att det håller två, tre år till innan beslut tas om framtiden.

Reparationerna inleddes i september och blir alltså inte klara förrän i februari.

Och just det akuta läget med att det var så bråttom med att säkra taket ger Göteborgs spårvägar rätt att i det här fallet inte annonsera ut kontraktet och därmed frångå Lagen om offentlig upphandling, säger Lars-Börje Björfjäll, som också haft kontakt med bland andra  stadsdirektören i Göteborg om detta.

Om Göteborgs spårvägar hade varit tvungna att stänga vagnhallen i Majorna - vad hade det inneburit för spårvagnstrafiken?  

- Det hade inneburit att vi hade fått ställa halva spårvagnstrafiken i Göteborg och det fanns inte på kartan att vi kunde göra det, säger Spårvägens vd.


Peter Stenberg
peter.stenberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".