Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nu är Hallandsåstunneln äntligen invigd

Publicerat tisdag 8 december 2015 kl 15.20
Hör reportaget om Hallandsåstunneln
(6:14 min)
Nu invigs tunneln genom Hallandsåsen. Foto: Sveriges Radio.
1 av 7
Nu invigs tunneln genom Hallandsåsen. Foto: Sveriges Radio.
Foto: Anna Nyberg/Sveriges Radio
2 av 7
Tunnelbygget genom Hallandsås har genererat rubriker sedan dag ett. Foto: Anna Nyberg/Sveriges Radio
Tunneln börjar ta form inuti men saknar fortfarande räls. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio
3 av 7
Så här såg Hallandsåstunneln ut inuti när den för första gången visades upp år 2014. Foto: Magnus Hagström/Sveriges Radio
Grafik över Hallandsåsen tunnelbygge. Grafik: TT/Svenska Grafikbyrån
4 av 7
De raka dubbelspåren genom Hallandsås ökar kapaciteten och förkortar restiden jämfört med det tidigare enkelspåret över åsen. Grafik: TT/Svenska Grafikbyrån
Tunnelborren Åsa i Hallandsås. Foto: Stefan Andersson.
5 av 7
Tunnelborren Åsa i Hallandsås. Foto: Stefan Andersson.
Järnvägstunneln genom Hallandsåsen. Tunneln genom Hallandsåsen. Foto: Fredrik Blomqwist
6 av 7
Järnvägstunneln genom Hallandsåsen. Tunneln genom Hallandsåsen. Foto: Fredrik Blomqwist
Tunneln genom Hallandsåsen. Foto: Fredrik Blomqwist
7 av 7
Tunneln genom Hallandsåsen. Foto: Fredrik Blomqwist

Bygget av tunneln har kantats av det ena bakslaget efter det andra. Sveriges Radio har rapporterat om alla upp- och nedgångar.


I början av 80-talet ska den svenska järnvägen moderniseras och rustas upp, det gäller också Västkustbanan mellan Göteborg och Malmö.

En sträcka på banan som SJ:s personal länge klagat på är den över urbergshorsten Hallandsås - endast enkelspår, kraftig stigning och snäva kurvor gör att det tar lång tid för tågen att ta sig över och de blir ofta försenade.

På hösten och vintern när snö och löv täcker spåren måste godstågen minska lasten för att klara stigningen.

Idén om en tunnel har funnits länge - nu är det kanske dags?

1991 fattar regeringen beslut, 1992 sätts bygget igång och 1997 ska det vara klart, i alla fall enligt planen.

Men det mesta som kan gå fel gör det. Lyssna på inslaget för att höra historien om järnvägstunneln genom Hallandsås.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".