Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

7 årige autistiske Eric får inte tillräckligt stöd i skolan

Publicerat torsdag 10 december 2015 kl 05.02
Carin Bouvin: Det är brutalt.
(1:32 min)
Eric och hans syster. Foto: PRivat.
1 av 2
Eric och hans syster. Foto: PRivat.
Carin Bouvin mamma till Eric. Foto: Lina Persson/SR.
2 av 2
Carin Bouvin mamma till Eric. Foto: Lina Persson/SR.

Särskilt stöd är den näst vanligaste grunden för kritik mot skolor från Skolinspektionen. Föräldrarna Carin och Michel Bouvin har kämpat i ett och ett halvt år för att deras autistiske son Eric ska få stöd i skolan. 

Carin och Michel Bouvin som bor i Björkekärr i Göteborg har i ett och ett halvt år kämpat för att deras sjuårige autistiske son ska få den resursperson som han har rätt till och som han behöver för att få en dräglig skolgång.

Det var när Carin och Michel Bouvins son började förskoleklass på Rosendalsskolan som de upplever att kampen började. Han har autism och behöver stöd, såväl för att klara skolan som det sociala samspelet med sina klasskamrater. Men någon sådan dedikerad resurs fick han inte och för Carin och Michel Bouvin har framför allt de senaste månaderna, sedan sonen började ettan, varit tuffa.

- Att inte vår son är trygg i skolan, att han varje dag går med en klump i magen när han ska dit och gråter på morgonen och frågar varför han måste gå till ett ställe där ingen tycker om honom skapar en enorm ångest hos oss som föräldrar, säger Carin Bouvin.

Klassen på nära 30 elever, hade fått en halv tjänst extra men den tjänsten var inte öronmärkt för att hjälpa Eric. Carin Bouvin gick under ett par månader i höstas själv in som extra resurs för sonen några timmar om dagen för att han skulle kunna vara med i klassrummet.

Hon och hennes man anmälde också skolan till Skolinspektionen, som i oktober konstaterade att kommunen och rektorn på skolan brustit i att tillgodose deras sons rätt till särskilt stöd.

Nu har sonen fått en resurs men den personen är inte utbildad för att ha hand om barn med autism och är inte med sonen hela skoldagen eftersom han också har hand om andra barn.

- Jag vill inte kommentera i sak just det här ärendet, säger Hans Svensson som är rektor på Rosendalsskolan.

Tycker du att ni har gjort tillräckligt för att tillgodose de behov som finns?

- Nej, tydligen är det så att vi inte har gjort tillräckligt och självklart ska vi ju rätta till de eventuella brister som vi har och göra det bättre framledes, säger han. Men ibland så räcker vi inte till och det är jätteledsamt.

En pojke i första klass, när kan ha se någon ljusning?

- Omöjligt att svara på. Jag vill ju att ljusningen ska finnas idag, självklart är det så.

Men Carin Bouvin tycker inte att det är tillräckligt.

- Det är brutalt, säger hon. Det finns så många föräldrar som sitter i samma situation men som inte orkar driva och som inte har kraften för det tar så mycket energi att man inte orkar med vardagen.

Fram till augusti i år konstaterade skolinspektionen brist gällande särskilt stöd i 324 fall.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".