Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lastsbilskaravan mot lönedumpning och sämre trafikkontroll

Publicerat lördag 19 december 2015 kl 11.02
Infrastrukturminstern: "En av de viktigaste delarna är beställaransvaret"
(1:42 min)
Kortegen rullur ut från Skandiahamnen. Foto: Björn Alm/Sveriges radio
1 av 4
Kortegen rullur ut från Skandiahamnen. Foto: Björn Alm/Sveriges radio
Anna Johansson S, infrastrukturminster. Foto: Björn Alm/Sveriges radio
2 av 4
Anna Johansson S, infrastrukturminster. Foto: Björn Alm/Sveriges radio
Freddy Welle, lastbilschaufför. Foto: Björn Alm/Sveriges radio
3 av 4
Freddy Welle, lastbilschaufför. Foto: Björn Alm/Sveriges radio
Lastbilsdemonstration från tidigare år i Göteborg. Foto:Erik Abel/TT Bild
4 av 4
Lastbilsdemonstration från tidigare år i Göteborg. Foto:Erik Abel/TT Bild

Under lördagen anordnas en stor rullande lastbilsdemonstrationen i Göteborg i uppropet "Här stannar Sverige" mot illegal internationell konkurrens och försämrad poliskontroll av trafiken.


Åkarnas och förarnas upprop startade ifjol sedan en utländsk förare friats i domstol fastän han saknade förarutbildning och körde med falskt körkort.

– Vi är frustrerade för att våra jobb är på väg att försvinna. Det finns ingen logik i alla de billiga transporter som finns, säger lastbilschauffören Freddy Welle.

I fjol deltog 358 fordon och i år hoppas arrangörerna på ännu fler.

Tre lastbilskolonner kommer köra genom Göteborg från Skandiahamnen

- via Lundbyleden till Stigs center

- via Älvsborgsbron- Järntorget och centrum till Stigs center

- via Älvsborgsbron, Söderleden och E6án till Stigs center

Innan avfart träffade demonstranterna även infrastrukturmininister Anna Johansson som givit Transportstyrelsen i uppdrag att utreda svenska företags ansvar när man anlitar åkerier.

– En av de viktigaste delarna är just beställaransvaret. Det är ju någon som köper de här transporterna och att säkerställa att man köper en schyst transport tror vi är väldigt viktigt, säger Johansson.

– Företag måste inse att de annars bidrar till att förare lever under nästan slavliknade förhållanden, det är inte okej.

Dessutom skriver Anna Johansson under medborgainitiativet Fair transport Europe med syfte att få ihop en miljon underskrifter för att frågan ska tas upp i EU-kommissionen.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".