Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Göteborgs resehistoria

På väg och järnväg mot Göteborg

Publicerat måndag 28 december 2015 kl 13.28
Hör första reportaget om Göteborgs resehistoria
(5:37 min)
Illustration av invigningen av Göteborg C 1858. Bild: Illustrerad Tidning/Wikimedia Commons/CC-PD
Illustration av invigningen av Göteborg C 1858. Bild: Illustrerad Tidning/Wikimedia Commons/CC-PD

Vägarna till Göteborg äro många. I mellandagarna sänder P4 Göteborg en serie om Göteborgs rese- och turismhistoria. 

Göteborg grundades 1621 men redan långt tidigare var området kring Göta älvs mynning en viktig och omstridd plats i Norden.

Medeltida vägar

Området kring älvmynningen blev svenskt i början av medeltiden och redan från början var båt det viktigaste sättet att färdas till och från denna del av Sverige, båt på havet eller på Göta älv. Den viktigaste vägen till och från Göteborg gick på älvdalens östra sida (nuvarande E45) och en annan väg som var viktig redan på medeltiden var den längs Säveåns dalgång och sjösystem (nuvarande E20). Vägen till Borås kom först senare, i början av 1600-talet när staden Borås grundades, vilket skedde i princip samtidigt som Göteborg grundades.

Gamla tiders E6

I början av 1600-talet var Bohuslän och Halland ännu dansk-norska landskap och Göta älvs mynning och Göteborg var en svensk korridor ut till Kattegatt. Nuvarande E6:an fanns men trafiken mellan Danmark och Norge (mellan Halland och Bohuslän) gick framförallt till sjöss. Vägen mellan Köpenhamn och Kristiania (Oslo) passerade dock inte över Göta älv vid Göteborg utan vid Agnesberg, där älven var smalare och där det fanns en färja (Nyebro) ända fram till att Angeredsbron öppnade 1978.

Broar över älven

Den första riktiga bron över Göta älv i Göteborg var Hisingsbron som invigdes 1874 och som gick mellan nuvarande Operan och Kvillebäcken. Det var en låg svängbro som fanns kvar till 1968. Då hade det i 29 år funnits två broar bredvid varann över älven, den andra bron var förstås högbron Götaälvbron som invigdes 1938. Tingstadtunneln öppnade i princip samtidigt som Hisingsbron stängdes och revs. Älvsborgsbron hade invigts redan 1966.

Göta kanal viktig

Öppnandet av en kanal förbi de stora fallen i Trollhättan år 1800 var viktigt för möjligheten att resa och sända varor mellan Göteborg och området kring Vänern men det var först när Göta kanal öppnades 1832 som resandet i någon mån revolutionerades. Före det brukade det ta ungefär en vecka att resa med hästskjutsar på dåliga vägar mellan Göteborg och Stockholm, på Göta kanal tog det fyra dagar med ångbåt.

Järnvägarnas genombrott

Den stora resanderevolutionen var dock järnvägen – öppnandet av Västra stambanan 1862. Då minskades restiden från fyra dygn till 14 timmar Göteborg-Stockholm. Ytterligare järnvägar öppnas sedan från Göteborg till Karlstad-Falun (1879), Varberg (1888), Borås (1894) och Uddevalla (1907).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".