Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Göteborgs resehistoria

Sveriges port mot världen

Publicerat tisdag 29 december 2015 kl 10.42
Sten A Olsson:Alltid haft konkurrens
(5:45 min)
Danmarksbåten Kronprinsessan Ingrid (1936) var den första riktiga bilfärjan som trafikerade Göteborg. Hon kunde ta 40 bilar
Danmarksbåten Kronprinsessan Ingrid (1936) var den första riktiga bilfärjan som trafikerade Göteborg. Hon kunde ta 40 bilar.

Redan tidigt var Göteborg Sveriges port mot väster och hela världen. I mellandagarna sänder P4 Göteborg en serie om Göteborgs rese- och turismhistoria. Hör första reportaget här.

På 1700-talet fanns i Göteborg Ostindiska kompaniet vars fartyg gick runt halva jorden för att frakta hem exotiska och dyrbara varor från Kina. Men de första båtlinjerna med vilka man som passagerare kunde resa reguljärt från Göteborg till andra länder dröjde till det att ångbåtarnas epok inleddes på 1800-talet.

Hallandsbolaget

Inte minst var det hamnar och orter i Göteborgs närhet och längs den svenska kusten som tack vare ångan fick snabba förbindelser med rikets andra stad. 1852 grundades rederiet Hallandsbolaget som samma år öppnade en linje Göteborg-Köpenhamn via Hallands städer.

Senare förlängdes Hallandsbolagets linje till Lübeck i Tyskland och blev då en föregångare till dagens tysklandsfärjor till Göteborg.

Ångare Sverige runt

Norrut från Göteborg, upp i Bohuslän, fanns under andra hälften av 1800- och i början av 1900-talet två rederier med olika linjer. Marstrandsbolaget som bland annat gick till Marstrand och Lysekil och Bohuslänska kusten vars båtar gick mellan Oslo och Göteborg.

Det i Stockholm år 1871 grundade Sveabolaget hade fram till andra världskriget ångbåtstrafik mellan Göteborg och Stockholm, runt den svenska kusten. Samtidigt fanns trafiken mellan Sveriges två största städer på Göta kanal, genvägen genom Götaland.

Englandstrafiken startar

Trafiken med passagerare på England kom i gång ordentligt under 1800-talets andra hälft när emigrationen tog fart. Fram till 1915, då Svenska Amerika Linien grundades, fanns ingen reguljär direkttrafik mellan Sverige och Nordamerika utan emigranterna fick resa via något annat europeiskt land, oftast England. Från Göteborg fanns båtlinjer till främst Hull och London. Från dessa hamnar fick resenärerna åka tåg genom England till Liverpool eller Southampton.

Svenska Lloyd och Tor Line

Ursprungligen var det framförallt brittiska rederier, bl a Wilsonlinjen, som gick mellan England och Göteborg, men det år 1869 grundade göteborgsrederiet Svenska Lloyd gick så småningom segrande ur konkurrensen.

Det sista fartyget Svenska Lloyd hade på sin klassiska linje Göteborg-Tilbury (London) var Saga, en färja byggd på Lindholmen i Göteborg 1966. Fram till 1977 när Svenska Lloyd lades ner gick Saga på Tilbury.

År 1966 fick Svenska Lloyd konkurrens i englandstrafiken av Tor Line som satte in för tiden moderna färjor mellan den i Göteborg just öppnade Skandiahamnen och Immingham i England.

I mitten av 1970-talet skaffade Tor Line två mycket stora nya färjor vilka gick på linjerna Göteborg-Felixstowe och Göteborg-Amsterdam.

1982 köptes Tor Line av det danska storrederiet DFDS och fick inledningsvis namnet DFDS Tor Line. Fram till 2006 bedrev DFDS färjetrafik till Göteborg, de sista åren på linjen Göteborg-Kristiansand-Newcastle. Men konkurrensen från lågprisflyget blev för svår (Ryanair öppnade trafik Göteborg-London från Säve (Göteborg City airport) 2001).

Kampen om Kattegatt

Över Kattegatt inleddes trafik med ångbåtar som även tog järnvägsvagnar redan i slutet av 1800-talet. Det var dock först 1936 som den moderna färjetrafiken Göteborg-Frederikshavn föddes, när rederiet GFL (senare kallat Sessanlinjen) satte in det moderna fartyget Kronprinsessan Ingrid på linjen.

I början av 1960-talet utmanades Sessanlinjen av det nya rederiet Stena Line som startats av skrothandlaren Sten A Olsson från Donsö. Stena skulle med tiden komma att bli det ledande rederiet och efter nästan 20 år av stenhård konkurrens köpte Stena upp konkurrenten Sessan 1981.

År 1993-2000 hade Stena på nytt konkurrens mellan Göteborg och Frederikshavn av Seacat, ett brittiskt rederi.

Tyskland och världen

Stena Line köpte inte bara Sessanlinjen utan expanderade på 1980- och 90-talen till världens största färjerederi med trafik även bland annat mellan Storbritannien och Irland och över Engelska kanalen.

Även mellan Göteborg och Tyskland var Stena pionjärer, genom starten av linjen Göteborg-Kiel 1967. Konkurrenten Sessan startade 1974 sin trafik Göteborg-Travemünde som fanns kvar till i början av 1980-talet.


Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".