Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regionen böjar med avgift på koldioxid

Uppdaterat lördag 2 januari 2016 kl 07.33
Publicerat lördag 2 januari 2016 kl 07.20
Kristina Jonäng (C): "någon måste avsätta pengarna"
(1:47 min)
Västra götaland har börjat ta ut avgift på avgaserna från bilar och flyg. Foto: Erik Svensson/Scanpix.
Västra götaland har börjat ta ut avgift på avgaserna från bilar och flyg. Foto: Erik Svensson/Scanpix.

I år börjar regionen ta ut en avgift för politiker och tjänstemäns bil- och flygresor. Pengarna som kommer in ska användas för att utveckla klimatsmarta lösningar.

Västra götalandsregionens nya klimatväxling innebär att en flygresa tur och retur inom Europa kostar 1000 kronor extra och varje mil med bil kostar 3 kronor extra. Tanken är att det ska bli en blandning av piska och morot.

– Med det här klimatväxlingsprogrammet tycker jag vi göra lite både och. Vi både tvingar var och en av oss att fundera om vi verkligen måste flyga. Och om vi måste flyga avsätter vi ett antal kronor som används till att göra flyget, bussen eller båten mer miljövänlig, säger Kristina Jonäng (C) miljönämndens ordförande.

Förutom politiker och tjänstemäns resor gäller avgiften också regionens bolag. Totalt beräknas det ge runt 7,5 miljoner kronor. Pengarna kommer tas från verksamheterna och investeras i olika projekt för att minska regionens klimatutsläpp.

– Man kan tänka sig att vi använder pengarna till vindkraftsanläggningar, biogassatsningar eller ytterligare satsning för att kollektivtrafiken ska bli mer miljövänlig, säger Kristina Jonäng.

Liknande försök till att kompensera för utsläpp har fått kritik, bland annat från Naturskyddsföreningen, som menar att den rika delen av världen försöker köpa sig fria istället för att göra det man måste - minska resorna med bil och flyg.

Men det synsättet missar att människor vill och behöver resa och det enda långsiktigt hållbara är motorer med mindre utsläpp, säger Kristina Jonäng (C).

– Det är ingen av oss som tror att alla kommer sluta flyga eller åka bil. Jag tillhör de som tror att vi måste fortsätta investera och satsa på klimatsmart teknik, oasvett om det handlar om bilen, båten, bussen eller flyget. Och någon måste avsätta de pengarna och de kan bara de som har lite pengar över.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".