Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Förskola integrerar barn med och utan funktionshinder

Publicerat torsdag 7 januari 2016 kl 15.27
Förälder Marie Manninger: Jag är så glad att det finns
(2:00 min)
Marie Manninger och sonen Linus på nya förskolan i Bräcke. Foto: Linn Ohlsson/Sveriges Radio
1 av 2
Marie Manninger och sonen Linus på nya förskolan i Bräcke. Foto: Linn Ohlsson/Sveriges Radio
Barn, föräldar och pedagoger första dagen på nya förskoleavdelningen. Foto: Linn Ohlsson/Sveriges Radio
2 av 2
Barn, föräldar och pedagoger första dagen på nya förskoleavdelningen. Foto: Linn Ohlsson/Sveriges Radio

Om barn med funktionsnedsättning blandas med barn utan kommer båda grupperna att vinna på det. Så resonerar Bräcke diakoni, som i dag utökade sin förskoleverksamhet på Hisingen.

– Jag är fyra år och det här är mitt nya dagis.

Det säger Linus, som gör sin första dag på avdelningen Spåret i Bräcke på Hisingen i Göteborg. Utklädningskläder, pussel, kritor och leksaker är på plats, även om allt inte är helt färdigt ännu.
Linus är ett av de fyra första barnen som i dag skolas in på den nyöppnade delen av förskolan som Bräcke diakoni driver.

Sedan början av tvåtusentalet finns här redan Stegen, där går femton barn med funktionsnedsättning. Nu ska de integreras med barn som alltså inte har funktionsnedsättning, något som verksamhetschef Johanna Björnhage längtat efter.

– Vi har många barn på Stegen som behöver det sociala samspelet. I många år har vi längtat efter en förskola att samarbeta med och nu startade vi helt enkelt en egen, säger hon.

Linus mamma Marie Manninger har redan en dotter på förskolan, nu kan syskonen äntligen gå ihop. Hon är tacksam för det, liksom för att barnen med olika förmågor kan lära sig av varandra. 

– Jag ser bara positivt i det, att friska barn ser att det finns de barn som inte kan klara vardagen och förstås att barnen med funktionsnedsättning inkluderas, blir en i gruppen.

Intresset för den nya förskoleavdelningen har varit stort från föräldrahåll och de arton platserna är redan intecknade. Att bedriva pedagogisk verksamhet för barn både med och utan funktionsnedsättning på samma gång innebär en del utmaningar, men främst möjligheter tror förskoleläraren Alexandra Kilberg.

– Det är många specialpedagogiska tekniker som går att applicera på alla barn. Utmaningen ligger i att se vilka barn som mår bra av att integreras mer och vilka som behöver större lugn och ro. Men båda grupperna vinner på det.





Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".