Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Brist på telefontider hos Lerums vårdcentral

Publicerat onsdag 6 april 2016 kl 14.14
Björn Widell: Patienter i behov av akut vård är välkomna till vårdcentralen
(1:11 min)
Skylt med texten Vårdcentral. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix.
Skylt med texten Vårdcentral. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix.

Brist på personal, infliuensatider och ny telefonväxel. Det har gjort att det varit svårt att få en telefontid hos Lerums vårdcentral. Vårdcentralschefen Björn Widell säger till P4 Göteborg att problemet pågått i några månader.

-Framförallt är det på grund av att det varit infektionssäsong och många patienter har hört av sig, säger vårdcentralschef Björn Widell. Det är inte bara patienterna som varit sjuka utan också vi i personalen.

Dessutom har vårdcentralen precis bytt sitt telefonsystem.

-Vi tittar över bemanningen, just nu rekryterar vi sjuksköterskor. Vi skapar också fler förval så att sekreterare kan göra mer av jobbet säger Björn Widell. 

Lerums vårdcentral strävar också efter ha mer personal när det är mycket folk som ringer in och ser över vilka fler yrkeskategorier som kan jobba med telefonbemanningen. 

Vad kan man göra som patient i behov av akut vård? 

-Ringa till oss. Just nu när det är som besvärligast får man ringa nära inpå klockan åtta. Eller så kan man gå in på e-tjänster som man når via hemsidan. 

Vårdcentralen har ingen drop-in. Patienter som är i akut behov är därför välkomna direkt till vårdcentralen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".