Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Här börjar det grävas för nya Hisingsbron

Publicerat fredag 8 april 2016 kl 13.35
"Vi tar ett bilkörfält också"
(1:47 min)
Utsikt från Göta Älvbron över Götaleden/E45 österut mot Gasklockan.
1 av 2
Här ska trafiken sänkas ned och leden däckas över. Foto: Peter Stenberg/Sveriges Radio
Modell av nya Hisingsbron och Älvstaden.
2 av 2
Modell av nya Hisingsbron och Älvstaden. Foto: Peter Stenberg/Sveriges Radio

Med start nästa vecka börjar det grävas för den nya Hisingsbron i Göteborg. Bland annat ska ledningar läggas i marken runt Läppstiftet och Lilla Bommen.


Arbetena kommer pågå fram till november och det innebär förändringar för trafiken, berättar projektledaren för brobygget, Susanne Viberg.

- Trafiken kommer påverkas. Vi stänger gång- och cykelbanan utmed Norra Sjöfarten och kommer leda den runt Läppstiftet. Sen kommer vi ta ett bilkörfält och stänga av en infart till Lilla Bommen så man får köra en omväg in.

Hur stökigt blir det under byggtiden?

- Vi tror inte att de här jobben kommer påverka så väldigt mycket. Det är därför vi vill göra dem så tidigt som möjligt och inte när exempelvis  nedsänkningen av 45:an kommer igång på allvar, säger Susanne Viberg.

Utöver bygget av nya Hisingsbron ska E45:an/Götaleden med sina 55 000 fordon per dygn sänkas ned och delvis däckas över.

I en första etapp rör det sig om 400 meter från Stadstjänaregatan och österut mot Gasklockan, där dagens korsning med trafikljus så småningom blir planfri. Trafikverkets projektledare Jenny Röström berättar om de närmaste förändringarna. 

 - Framkomligheten påverkas så att biltrafik kan ledas om inne på lokalgator i Gullbergsområdet, medan gång- och cykel alltid leds genom arbetsområdet på ett säkert sätt.

- Våra stora arbeten på E 45:an börjar först efter årsskiftet och då kommer det märkas av mer, säger Jenny Röström. 

Nu under april månad kommer Mark- och miljööverdomstolens avgörande besked. En lång rad kommuner, däribland Ale, har ju överklagat att den nya Hisingsbron ska bli sex meter lägre än den gamla bron från 1939.

- Vi kommer köra den förberedande entreprenaden ändå. Där är de andra projekten så beroende av våra ledningsanläggningar. Vad som händer med det stora projektet kan jag inte svara på idag, säger brobyggets projektledare Susanne Viberg.

Byggstart för den nya Hisingsbron, som är en mellanhög lyftbro, är beräknad till januari 2017. Vinnande förslaget går under namnet Arpeggio.  

Peter Stenberg
peter.stenberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".