Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Eleverna lär varandra för att göra matte roligt

Publicerat onsdag 27 april 2016 kl 15.55
SKF: ”Extremt viktigt för oss som industriföretag”
(1:05 min)
Anja och Carolina går egentligen på Fagrabäcksskolan i Växjö, emn idag hoppade de in som lärare på Kärraskolan på Hisingen.
Anja och Carolina går egentligen på Fagrabäcksskolan i Växjö, emn idag hoppade de in som lärare på Kärraskolan på Hisingen. Foto: Anders Hagström

Det svaga intresset för matematik och naturvetenskap i den svenska skolan oroar näringslivet. Men nu ska trenden vändas genom att elever lär av varandra.

– Det är speciellt för annars brukar jag inte fatta någonting, men nu fattar jag, så det är bra, säger Albina som går i klass sju på Kärraskolan. 

Idag har klassen en lite annorlunda mattelektion. Det nationella matteprojektet Mathivation som utgår från Göteborg är på besök och framme vid tavlan står två elever och undervisar.

Målet är att de tillsammans ska kunna lösa det till synes omöjliga mattetalet som står skrivet där innan det ringer ut för rast.

– Vi vill ge dem en känsla av att det är hopplöst, omöjligt. Men samtidigt vill vi att de ska glömma bort det under lektionen. Men det de omedvetet gör är att de löser det under lektionen, säger Amad Raja, som är projektledare för Mathivation.

– Så under sextio minuter upptäcker de sin egen potential.

Enligt Västsvenska handelskammaren som driver projektet är svenska elevers matteprestationer sämre än någonsin och det oroar näringslivet.

Nyligen gick SKF in som huvudsponsor. Enligt företagets VD Gunilla Nilsson är det nödvändigt att öka mattekunskaperna om Sverige ska fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland och behålla sin konkurrenskraft.

– Det här är ett jätteintressant projekt som är extremt viktigt för oss som ett industriföretag. För en framtida kompetensförsörjning för industrin måste vi ha ett högre ingenjörsintresse och i botten ligger mattekompetens och matteintresse, säger hon.

Efter sextio minuters roten ur, bråk och uppdelade paranteser lyckades sjuorna lösa sin uppgift.

– Egentligen är jag inte jättebra på matte, men när man lär sig så flyter det på, säger Albina.

Men du säger att du inte är så bra på matte, men det var ju du som gick upp och löste problemet på tavlan?

– Jag vet, men de hjälpte mig. Det handlar bara om att förstå och det här var kul också. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".