Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Färre får stöd i skolan efter regeländringar

Publicerat tisdag 7 juni 2016 kl 05.42
Isabella: Jag har fått kämpa
(1:23 min)
Skolbänkar i ett klassrum på en grundskola.
MIndre med stöd efter regeländringar. Foto: TT.

Förra läsåret gick 14 procent av elever ut grundskolan utan tillräckliga betyg för att söka till gymnasiet och den siffran har ökat de senaste åren. Samtidigt som särskilt stöd i skolorna minskat, visar en opublicerad studie ifrån Göteborgs universitet.

Trots att skolan är skyldiga att erbjuda stöd för att alla ska nå betygsmålen, så har stödet minskat enligt studien.

Isabella har under en längre tid kämpat för att få stöd till sin son som trots flera diagnoser bland annat ADHD, ännu inte fått rätt stöd:

– Jag har fått jaga till mig personer för att få ett svar för att få någonting att hända. 

Du har fått kämpa? 

– Det har jag faktiskt. Min tid och energi under min arbetstid också för att jag känner att jag har en skyldighet som förälder och finnas där för mitt barn och ser till att han mår bra.

Under flera år har Isabella kämpat med att få stöd till sin son och hon hoppades att det skulle vara lättare när de fick svart på vitt att han hade diagnos, han har bland annat adhd. Men inte ens då var det det lätt att få stödinsatser i skolan.

Lisa Asp-Onsjö, som är docent på institutionen för didaktik och pedagogik på Göteborgs Universitet har gjort den här studien om särskilt stöd. I den kan hon se att sen regler om särskilt stöd ändrades för par år sedan så har det blivit sämre för eleverna.

Nu kunde man erbjuda eleverna ett alternativ med extra anpassningar istället för ordentligt stöd och åtgärdsprogram som gjorde det lättare för lärarna i och med att extra anpassningar inte kräver någon dokumentation.

Den här regeländringen är något som Lisa Asp-Onsjö är kritisk till: 

– Det har ju inte blivit färre elever som behöver stöd, eftersom det aldrig gått ut så många elever utan godkända betyg. 

– Det paradoxala är att färre elever som får stöd men det är fler som inte når skolans mål. 

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".