Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny kinesisk bil utvecklad i Göteborg

Publicerat torsdag 20 oktober kl 00.17
Henrik Svensson, Lynk: Vi siktar på Europa och USA
(1:46 min)
Bilmärket Lynk Henrik Svensson framför den första bilen
Henrik Svensson bredvid den första av de nya bilarna från märket Lynk&Co. Foto: Björn Olsson/Lynk&Co.

Volvos kinesiska ägare Geely lanserar i dag ett helt nytt bilmärke, Lynk & Co. Bilarna är utvecklade av Göteborgsföretaget Cevt.

– Vi startar i Kina nästa år och sedan är det här ett globalt varumärke. Det finns planer på att sälja bilen i Europa och USA, säger Henrik Svensson, ansvarig för kommersiell produktutveckling.

Den första bilen som visas är en stadsjeep som är utvecklad av företaget Cevt, med 2 000 anställda och de flesta i Västsverige.

Planen för Lynk är att försäljningen i Europa och USA ska starta i slutet på 2018 eller början av 2019. Inledningsvis kommer bilen att byggas i Kina och målet är att om ungefär fem år sälja en halv miljon bilar per år. Det är lika mycket som Volvo Cars sålde förra året.

Bilarna kommer att finnas med både bensinmotor och som hybrid.

Att det startas ett helt nytt bilmärke med en global försäljningsplan är ovanligt. Det är nämligen väldigt dyrt och svårt att lyckas med det, enligt branschexperter.

Senaste gången någon försökte var för tre år sedan av kinesiska Qoros, även det med kopplingar till Västsverige. Qoros försökte sig på en Europalansering. Men den misslyckades – enligt företrädare för företaget var det svårare än man trodde.

Men Henrik Svensson på Lynk tror ändå att företaget ska lyckas.

– Det som är unikt med oss är att vi har ett nytt sätt att sälja vår bil. Vi kapar återförsäljarledet och säljer bilen via internet i stället, säger han.

Det nya bilmärket kommer troligen att konkurrera med märken från Sydkorea, Frankrike och Tyskland så som Opel, Peugot och Citroën.

Geelys lansering av Lynk innebär att Volvo får ett nytt syskon och de första modellerna bygger på samma teknik som Volvos bilar i den så kallade 40-serien.

Men Volvos vd Håkan Samuelsson tror inte att det är en risk att Lynk blir en konkurrent till Volvo och snor deras kunder.

– Nej, absolut inte. Jag tycker att det här är ett av de bästa pragamtiska samarbeten i bilbranschen för att ge synergier, säger Samuelsson till P4 Väst.

Psst...!
Vill du ta med dig Musikhjälpen i fickan? Ladda hem vår app så kan du fortsätta följa sändningen och önska låtar när du är på språng!
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.