Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Facket: Få truckar i hamnen skapar köer

Publicerat onsdag 26 oktober 2016 kl 14.44
"Problem redan innan också men det har ju eskalerat nu"
(1:56 min)
Dennis Bergsman Sveriges Åkeriföretag Väst
Dennis Bergsman Sveriges Åkeriföretag Väst. Foto: Lasse Nilsson/Sveriges Radio.

Det är fortsatt stora problem i Göteborgs containerhamn som drivs av APM Terminals och på onsdagsmorgonen korkade det ihop igen. Förutom att det är problem med det nya data-systemet så finns det alldeles för få truckar, uppger en av fackföreningarna i hamnen.

Sveriges Åkeriföretag berättar nu att deras medlemsföretag har stora svårigheter - deras branschansvarige i region Väst Dennis Bergsman:

– Vi har haft ett antal medlemmar som ringt hit och varit helt frustrerade för hur det fungerar där nere. Man sitter idag med väntetider på upp till fem timmar. 

Så här har det varit några veckor? 

– Det har varit så här sen man införde det nya systemet, det var problem redan innan också men det har ju eskalerat nu. 

Hur allvarligt är det? 

– För våra medlemmar är det fruktansvärt, de som sitter i sina bilar och får inte betalt. Jag har haft ett företag idag som jag pratat med som bedömer sin förlust de här två veckorna på ungefär fem hundra tusen kronor. 

De har också skickat en faktura till hamnen på en kvarts miljon kronor.

Det är inte bara det nya datasystemet som APM Terminals har problem med. Det finns också för få gränsletruckar i drift, då reparatörerna på prov arbetar på annat sätt sen i mitten av september, säger Transports ordförande i hamnen Patrik Östbjerg:

– Dels hinner de inte, dels är de inte rätt bemannade på rätta tidpunkter så att de i lugn och ro kan reparera gränsletruckarna. 

 Vad är det största problemet? 

– Det är nästan maskinbristen faktiskt, önskemålet för att driva produktionen är 32 gränsletruckar, men det har varit 17, 18 och ända nere vid 13. 

Det brukar ta fem sex veckor innan ett nytt datasystem börjar fungera säger APM Terminals vd Henrik Christenssen:

– Vi har tillsatt mer bemanning på nattskiftena, nytt schema på tekniksidan som ger oss fler servicetimmar för att öka truckkapaciteten, dag för dag blir det bättre.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".