Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Forskning på riktigt gör skolan roligare

Publicerat fredag 11 november 2016 kl 09.00
"Det är nästan inga löv kvar"
(1:43 min)
Alva Björklund, Alice Håman och Elin Hillström går i klass 3b på Högadalsskolan.
Alva Björklund, Alice Håman och Elin Hillström går i klass 3b på Högadalsskolan. Foto: Anders Hagström/Sveriges radio

På Högadalsskolan i Mölnlycke forskar eleverna på riktigt. Deras observationer hjälper forskare att se hur klimatförändringarna påverkar växtlighet.

– Det är nästan inga löv kvar. Det är bara några stycken, säger Alice Håman i klass 3 B på Högadalsskolan i Mölnlycke. Hon skriver en femma i protokollet som hon har framför sig. 

Klasskamraterna Elin Hillström och Alva Björklund ser till att det blir rätt antecknat och tar en bild på trädet som de har följt hela hösten.

Femman betyder att Oxeln på deras skolgård på Högadalsskolan i Mölnlycke till slut har tappat sina löv och grenarna gapar nu tomma inför vintern. 

Klass 3B på Högadalsskolan är en av över 300 skolklasser runt om i landet som deltar i Höstförsöket som genomförs för fjärde året i rad. Det är ett samarbete mellan skolorna och forskare på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU. 

Samtidigt som eleverna får lära sig om forskning och hur träden förändras på hösten får forskarna in observationer från Ystad i söder till Abisko i norr. Och enligt Kjell Bolmgren, som forskar på växtekologi och samordnar projektet är datan oersättlig.

– Tack vare den här hjälpen blir vi mycket effektivare på att följa naturens förlopp på många platser. Rent av i hela landet samtidigt. Och det hade vi inte klarat annars, säger han. 

Syftet med projektet är bland annat att undersöka hur klimatförändringar påverkar växtsäsongen. 

Men det är inte bara forskarna som kan tjäna på samarbetet. Jenny Hellgren är lärare i kemi och forskare på Umeå universitet.

Hon har forskat på ett liknande projekt med högstadieelever i Umeå och hennes forskning visar att eleverna blev mer motiverade när de visste att det de gjorde i skolan faktiskt kan få praktisk nytta i verkligheten. 

– Eleverna får diskutera och vända och vrida på olika saker, vilket motiverade eleverna, säger hon.

Eleverna vid Högadalsskolan ska nu skicka informationen till forskarna på SLU för analys. Alva Björklund, Alice Håman och Elin Hillström ser fram emot att få ta del av resultaten.  

– Det känns väldigt roligt att få hjälpa till så här och forska, säger Elin Hillström och Alva Björklund. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".