Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
#P4Västgranskar

Beskedet: Praktikertjänst ersätter inte fullt ut

Publicerat tisdag 20 december 2016 kl 07.11
Affärsområdeschefen: Vi tycker att vi tar fullt ansvar
(2:51 min)
Ann-Chriztine Ericsson, affärsområdeschef för tandvård inom Praktikertjänst.
1 av 2
Ann-Chriztine Ericsson, affärsområdeschef för tandvård inom Praktikertjänst. Foto: Richard Veldre/Sveriges Radio
Solgerd Jonsson. Foto: Richard Veldre/Sveriges Radio
2 av 2
Solgerd Jonsson är besviken på att Praktikertjänst inte gör mer för dem som drabbats. Foto: Richard Veldre/Sveriges Radio

Patienterna skulle hållas skadeslösa. Men nu har Praktikertjänst beslutat att inte ersätta patienterna för alla deras kostnader.

P4 Väst har avslöjat fallet med en missbrukande tandläkare och många fall av patientskador. En av dem som har drabbats är Solgerd Jonsson. Hon har tvingats lägga ut mycket pengar och är besviken på att Praktikertjänst beslutat att inte ersätta patienterna fullt ut.

Man tar inte pengar ur ett bolag för att ersätta privatpersoner.

– Det är jättedåligt. De får lära sig att ta ansvar. Har de gjort fel får de stå för det, det måste bara bli så, säger Solgerd Jonsson, en av de drabbade patienterna. 

Solgerd Jonsson har dokumenterade patientskador hos försäkringsbolaget och har också fått ersättning på knappt 27 000 kronor. Men det räcker inte för att täcka de totala kostnader som hon har haft som en konsekvens av den dåliga vården.

– Det rör sig säkert om en sextio, sjuttio, åttio tusen kronor som jag har lagt ut på tandvård. Det är jättemycket pengar. Eftersom jag är pensionär är det inte så fett.

Praktikertjänst skrev i ett pressmeddelande i november att företaget tar fullt ansvar för det som har hänt på kliniken. Affärsområdeschef Ann-Chriztine Ericsson har vid flera tillfällen sagt att patienterna ska hållas ekonomiskt skadeslösa, bland annat i P4 extra den 22 november.

– Patienterna ska hållas skadeslösa i det här. Försäkringen håller sitt och vi står för självrisker och så. Patienterna ska vara skadeslösa, sa hon då. 

Men enligt Praktikertjänst ska det inte tolkas som att patienterna kommer att ersättas fullt ut. Praktikertjänst har fattat beslut om att stå för självrisken i så kallade garantifall. I övrigt är det upp till försäkringsbolaget att avgöra hur stor ersättningen blir. Även om patienter har fått pengar genom försäkringen, ersätts de inte för alla kostnader de haft.

Och Praktikertjänst har ingen möjlighet att göra mer för patienterna, säger affärsområdeschef Ann-Chriztine Ericsson: 

– Det vi menade med skadeslösa, det var att patienter skulle få ersättning för självrisken. Då menar vi att vi tar fullt ansvar. Sedan är det beklagligt att det har dykt upp andra saker, men det är så en försäkring fungerar.

Men patienterna blir ju inte skadeslösa?

– Då är det en olycklig benämning. Det vi menade var att de patienter som hade en självrisk på 5 000 kronor skulle få den betald av Praktikertjänst.

Ni omsatte drygt tio miljarder förra året. Ni gjorde en nettovinst på ungefär en halv miljard. Varför kan ni inte ta en del av de pengarna för att ersätta de patienterna?

– Vi är ett kollektiv. Man tar inte pengar ur ett bolag för att ersätta privatpersoner.

Solgerd Jonsson är inte klar med sina tänder än. Flera behandlingar – och betalningar – återstår innan hennes skador är reparerade. Solgerd Jonsson är missnöjd med hur Praktikertjänst behandlar dem som har drabbats.

– Det är en tragedi. Jag hade verkligen hoppats att de skulle göra mer för oss som har råkat illa ut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".