Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Smart kamera ska varna föraren för vilt

Publicerat lördag 14 januari kl 09.04
"Tittar på smarta kameror och interaktiva skyltar"
(2:01 min)
Viltolyckor skylt och smart värmekamera
1 av 4
Nya tekniska lösningar hoppas kunna minska antalet viltolyckor. Foto: Sveriges Radio.
Pontus Nilsson, länsansvarig polis i Nationella Viltolycksrådet. Foto: Henrik Martinell/Sveriges Radio.
2 av 4
Pontus Nilsson, länsansvarig polis i Nationella Viltolycksrådet. Foto: Henrik Martinell/Sveriges Radio.
Interaktiv varningsskylt vid viltpassagen vid Haraldsmåla, där Trafikverket testat den här tekniken. Foto: Arkiv/Janne Rindstig/Sveriges Radio
3 av 4
Interaktiv varningsskylt vid viltpassagen vid Haraldsmåla, där Trafikverket testat den här tekniken. Foto: Arkiv/Janne Rindstig/Sveriges Radio
Viltpassagen vid Haraldsmåla, där Trafikverket testat den här tekniken. Foto: Arkiv/Janne Rindstig/Sveriges Radio
4 av 4
Viltpassagen vid Haraldsmåla, där Trafikverket testat den här tekniken. Foto: Arkiv/Janne Rindstig/Sveriges Radio

Det sker allt fler viltolyckor i landet. Nu arbetar Trafikverket med att ta fram lösningar för att minska antalet viltolyckor, bland annat en smart kamera.

Det händer allt fler olyckor med älgar, vildsvin och annat vilt på vägarna i Sverige. 

– Det som främst har ökat är antalet rådjursolyckor, säger Pontus Nilsson, länsansvarig polis i Nationella Viltolycksrådet.

– Vad det beror på får vi titta lite närmare på. Det kan bero på ökande stammar, biotoper som varit gynnsamma vid utsatta vägsträckor med mycket trafik och som kan orsaka mycket olyckor, säger han. 

I Halland ökade antalet viltolyckor med 8 procent förra året jämfört med 2015, även om ökningen är mindre här än i landet i stort, där ökningen var hela 20 procent. Detta enligt siffror från Älgskadefondföreningen.

Och det här verkar vara en del i en trend, för det tidigare rekordet slogs 2015, och nu blev 2016 alltså ett ännu svartare år. 

– Vi kanske ska skjuta fler rådjur. Vi kanske ska köra lite försiktigare på de utsatta tiderna, är Pontus Nilssons enklare lösningar på hur viltolyckorna ska minskar i antal.

Utöver ekodukten, som just nu byggs över E6 vid Sandsjöbacka i Kungsbacka, så berättar Pontus Nilsson berättar att Trafikverket arbetar med att ta fram andra intressanta tekniska lösningar som är tänkta att minska antalet viltolyckor.

– Sen har vi en del projekt som pågår på andra ställen i riket där man tittar på smarta kameror och interaktiva skyltar som varnar för vilt när vilt finns i närheten av passager som man byggt genom viltstängsel, säger han.

Trafikverket har i Kalmar län testat värmekameror som ska känna av när vilt närmar sig och tända varningsskyltar längs vägen.

Det är värmekameror som man sätter upp i terrängen där man skapat hål i viltstängslen för att minska barriäreffekten, alltså en billigare form av ekodukt.

– Och det här kamerorna tänds när det finns vilt i zonen som finns intill passagen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".