Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ivo konstaterar brister – i egna verksamheten

Publicerat tisdag 4 april kl 07.20
Generaldirektören: Vi har lärt oss mycket
(1:56 min)
Till vänster ses pressbild av Gunilla Hult Backlund, generaldirektör för Ivo. Till höger inklippt bild från tandläkarmottagning med texten Tandvårdsskandalen.
Gunilla Hult Backlund, generaldirektör för Inspektionen för vård och omsorg. Foto: Mikael Lundström, Liv Widell/Sveriges Radio

Inspektionen för vård och omsorgs granskning av tandläkaren som felbehandlat över 200 patienter i Västsverige var bristfällig. Nu lovar generaldirektören Gunilla Hult Backlund bättring.

– Det är oerhört tragiskt, men vi har lärt oss mycket av det här och kommer gå vidare med en rad åtgärder, säger Gunilla Hult Backlund, Ivo:s generaldirektör.

Efter P4 Västs avslöjande om att över 200 patienter fått bristfällig och skadlig vård av tandläkaren har Inspektionen för vård och omsorg granskat hur de utredde tandläkaren med missbruksproblem när han anmäldes 2013.

Revisionsrapporten visar att de gjorde en bristfällig utredning av tandläkaren, vilket ledde till att han kunde fortsätta att felbehandla sina patienter.

Ivo:s internrevisionschef Henric Bergqvist skriver i rapporten att det fanns grund att utvidga utredningen och inhämta mer uppgifter. Med det gjordes inte –då.

– Visst, hade vi haft mer underlag så hade vi kanske fattat ett annat beslut, säger Gunilla Hult Backlund.

Ivo fick in anmälan om den missbrukande tandläkaren 2013. Sommaren 2014 la de ner ärendet utan några åtgärder.

Bedömningen gjordes efter samtal med tandläkaren, provtagningsresultat som inte visade på ett pågående missbruk, och ett intyg från en psykolog som tandläkaren gick hos. Ivo påverkades också av att hans arbetsgivare, Praktikertjänst, hade en åtgärdsplan som tandläkaren skulle följa för att få bukt med missbruket.

– Det var rätt omfattande åtgärder och vi nöjde oss med det för det visade att arbetsgivaren tog ett väldigt stort ansvar, säger Gunilla Hult Backlund.

Men bara två månader efter att Ivo lagt ner ärendet lämnade tandläkaren Praktikertjänst och drev kliniken vidare i egen regi. Därmed fanns det ingen som följde upp hur det gick med hans missbruk. I Ivo:s revisionsrapport lyfts därför frågan hur mycket Ivo ska förlita sig på en arbetsgivare.

– Det klart det måste finnas en tillit till att arbetsgivaren tar sitt ansvar, men vi har lärt oss mycket av det här fallet, och därför vidtar vi nu åtgärder för att förbättra handläggningen av den här typen av ärenden.

Under 2016 utredde Ivo tandläkaren igen – då efter att de fått in klagomål från en patient.

Vid den granskningen upptäcker Ivo att tandläkaren felbehandlat och skadat patienter och Ivo begär att Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd drar tillbaka hans legitimation, något som han också begärde själv.

Ivo konstaterar i sin rapport att de behöver göra bättre utredningar för att göra rätt bedömningar när de får in liknande fall i framtiden. För att lyckas med det kommer myndigheten att satsa på utbildning och stöd till handläggarna.

– Vi kommer ha mycket större fokus på bedömningsdelen, huruvida vi ska gå till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd eller inte. Och där måste vi ge våra medarabetare bättre utbildning så att man har bättre underlag för att fatta rätta beslut, säger Gunilla Hult Backlund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".