Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Omedvetna val ska få oss klimatsmarta

Publicerat onsdag 12 april kl 17.20
Verena Kurz: Det blev en ökning med 40 procent
(0:47 min)
Finger som pekar mot liten människa
Nudging är ett psykologiskt verktyg som kan användas för att leda oss på rätt väg. Foto: Daniel Nord/Sveriges Radio

Just nu pågår ett forskningsprojekt vid Handelshögskolan i Göteborg, där man studerar hur man kan få människor att göra mer miljösmarta val, utan att själva märka det.

Metoden, som kallas nudging, hjälper oss att självmant välja, exempelvis den klimatsmarta varan. Verena Kurtz är forskare i beteendeekonomi på Handelshögskolan i Göteborg och hon testade nudging på Handelshögskolans restaurang.

– Min idé var att se om man genom förändringar som siktar på beteende och hur folk gör sina val, kan påverka konsumtionen, säger Verena Kurtz.

De vegetariska rätterna flyttades högst upp på menyn, och maten fick en bättre plats i serveringsdisken för att Verena Kurz skulle kunna se om det påverkade försäljningen.

– Det blev en fyrtioprocentig ökning, det var mycket mer än jag trodde, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".