Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Radio fortfarande mesta mediet

Publicerat tisdag 9 maj 2006 kl 14.07

Svenskarna lägger varje dag 5 timmar och 41 minuter på olika medier, visar Mediebarometern för 2005 som gjorts vid Göteborgs universitet.

Radiolyssnandet ligger fortfarande i topp, med 31 procent av den totala medietiden.

Motsvarande andel för tv är 28 procent, medan dagstidningsläsande svarar för 8 procent.

Sedan 1997 har andelen internetanvändare fördubblats från 21 till 42 procent. Samtidigt har användningstiden i hemmet ökat från 41 till 55 minuter. Användningen är dock inte jämnt spridd i befolkningen.

Den så kallade digitala informationsklyftan framträder särskilt mellan yngre och äldre samt mellan låg- och högutbildade.

Över hälften (54 procent) i åldersgruppen 15-24 år använder internet en vanlig dag och den tid de lägger ned är närmare 90 minuter. Motsvarande siffror för ålderspensionärer är 15 procent respektive 48 minuter.

Av de tillfrågade i åldrarna 9-14 år spelar 75 procent pc-, internet- och tv-spel, men 66 procent läser också barn- och ungdomsböcker eller annan skönlitteratur under en genomsnittlig vecka.

En vanlig dag öppnar 38 procent av alla tillfrågade en bok. Bokläsning tar den 6 procent av den tid som ägnas åt olika medier. Den totala medietiden har under senare år varit tämligen stabil, men tillkomsten av nya medier förändrar vanorna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".