Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Projekt hjälper tysta CP-skadade kommunicera

Publicerat tisdag 23 maj 2006 kl 17.59

Barn med grava CP- och talskador kan lära sig att kommunicera. Ofta kan de också mer än vad omgivningen tror. Psykolog Annika Dahlgren-Sandberg forskar om kommunikation vid Psykologiska instiutionen. Hon började jobba med olika former av språkinlärning hos barnen – och såg ett mönster hos föräldrarna.

– Man tar över alldeles för mycket och gissar och försöker leta sig fram – ”Vill du gå ut? Vill du titta på TV?”. Efter ett antal frågor ger barnet upp, säger Annika Dahlgren-Sandberg. 

Forskningsprojektet består i att lära de tysta CP-skadade barnen, som inte kan kontrollera sina rörelser, det så kallade blissystemet. Bliss är egentligen inget nytt, men för den här gruppen är det det. Kommunikationen sker genom symboler. Barnet pekar på de önskade orden, till exempel med en penna i pannan – och omgivningen förstår. Jeanette Spångbergs CP-skadade som Carl har nu fått ett nytt liv. Och Jeanette har lärt sig mycket.

– Det är väldigt lätt att göra Carl mindre och yngre än han är i huvudet. Men projektet har lärt oss att man inte behöver prata långsamt utan han förstår, säger Jeanette Spångberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".