Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Gratistidningsboomen leder till ökat samarbete?

Publicerat tisdag 12 september 2006 kl 10.40

Idag fick Göteborg en ny gratistidning vid sidan av Metro.

Det är Bonnier som ger ut City Göteborg som ska vara en lokal variant på Stockholm City.

Även norska Schibstedkoncernen har planer på att lansera en gratisstidning i Göteborg.

Massmedieforskaren Jan Strid vid Göteborgs universitet tror att konkurrensen kommer att öka samarbetet mellan olika tidningar.

Jan Strid får ett intryck av det blir en hel del samarbete mellan tidningarna. Både på annonsmarkaden och vad det gäller innehållet. I City Göteborg är en hel del artiklar skrivna av journalister på Expressen. 

Det menar Jan Strid kan vara ett sätt att hålla borta andra konkurrenter som Metro och Schibsteds nya tidning. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".