Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo slutar tillverka gasdrivna bilar

Publicerat onsdag 4 oktober 2006 kl 12.42

Gasdrivna bilar blev aldrig någon affär för Volvo Personvagnar.

Därför upphör produktionen av gasdrivna varianter när dagens S 60- och V 70-modeller inom några år fasas ut och ersätts med nya.

Gasdrivna bilar blev aldrig någon affär för Volvo Personvagnar.

Därför upphör produktionen av gasdrivna varianter när dagens S 60- och V 70-modeller inom några år fasas ut och ersätts med nya.

Riksdagsman Claes-Göran Brandin (s), som drivit frågan om gasmackar i riksdagens trafikutskott, är besviken över beslutet.

-Det är viktigt att man har flera olika typer av bränslen och att biogasen är en del av detta, säger Brandin till TT.

-Vi har ju i riksdagen också sett till att vi ska hjälpa till att bygga ut infrastrukturen med bidrag till tankställena eftersom de är dyra att etablera.

Uppgiften om att Volvo planerar att lägga ned sitt gasbilsprojekt kommer från Dagens Industris tv-nyheter och bekräftas för TT av presschef Christer Gustafsson.

Beslutet kommer knappast som någon överraskning. Redan vid en pressträff i mars i år uttryckte sig vd Fredrik Arp skarpt kritiskt mot naturgas som drivmedel ur koldioxidsynpunkt.

-Alla känner inte till att när man tankar på en gasmack så är det ungefär 50 procent naturgas och 50 procent biogas, sade Arp då.

Få mackar
Under de elva år som Volvo har haft gasdrivna bilar i modellprogrammet har man bara sålt 10 000 bilar.

-Det säger sig självt att det inte har varit någon affär för oss, säger Christer Gustafsson.

En anledning till den låga efterfrågan är att antalet gasmackar är begränsat.

-Det fanns bara ett tiotal gasmackar 1996. I dag finns ett 70-tal och 2010 beräknas det finnas 160, säger Gustafsson.

Det kan jämföras med att det redan finns 400 etanolmackar och att det om några år kommer att finnas 2 000.

Kan omprövas
Volvo har också haft betydligt större framgång med de etanoldrivna bilar som marknadsförts det senaste året. Den satsningen fortsätter jämsides med försäljningen av dieselbilar som ökat kraftigt och som innebär en minskning av koldioxidutsläppen med 20-25 procent jämfört med bensindrivna bilar.

Dessutom pågår uppbyggnaden av det hybridbilscentrum i Göteborg som Ford gett Volvo i uppdrag att utveckla för Fords europeiska verksamhet. Totalt satsar Volvo tio miljarder kronor under fem år på utveckling av miljövänliga bilar.

-Om marknaden för gasdrivna bilar skulle börja växa är vi beredda att ompröva beslutet, men då krävs ett större antal gasstationer och en ökad kundefterfrågan, säger Gustafssson.

Benny Öinert/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".