Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt för kund att få rätt mot Posten

Publicerat lördag 23 december 2006 kl 10.53

Klagomålen mot Posten har gått upp men få postkunder kompenseras när brev och paket försvinner i hanteringen.

Varje år får posten in ungefär 50 000 klagomål på att brev och paket saknas i landet. Bara 3000 av dem får kompensation.

Enligt statliga Post- och telestyrelsens rapport Service och konkurrens har klagomålen ökat i år jämfört med 2005.

Mattias Geijerstam, presschef på Posten, skyddar sig med att det trots allt är få som klagar över att det de skickat inte kommit fram.

– Om man tittar på andelen klagomål av det totala antalet försändelser hamnar man på hundradelar av procent, säger han.

Nick Näslund
nick.naslund@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".