Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lång väntan på ersättning

Publicerat söndag 17 november 2002 kl 09.51
De 4 000 Sydkraftkunder som drabbades av strömavbrott i oktober kan få vänta ett halvår på att få pengar från bolaget.
På grund av många och långa strömavbrott har de flesta elbolagen infört en så kallad avbrottsersättning. För sydkrafts kunder gäller att den som varit utan ström ett dygn får tillbaka en fjärdedel av den årliga abonnemangsavgiften. Två dygns avbrott ger halva abbonemangsavgiften tillbaka och tre dygns avbrott ger hela avgiften tillbaka. Men för att få några pengar krävs det att du som kund anmäler till elbolaget att du störts av strömavbrottet. Och sedan kan det dröja ett tag innan elbolaget godkänner din ansökan. Efter förra vinterns strömavbrott fick en del kunder vänta upp till nio månader innan de fick pengar tillbaka. -Men så lång tid ska det inte behöva dröja den här gången, säger Östen Axelsson på Sydkraft affärsenhet öst: Han hoppas att en del kunder ska kunna få tillbaka pengar före jul.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.