Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lyckad kampanj för att spola kröken

Publicerat söndag 23 december 2007 kl 07.30
Många har valt att avstå nubben.

Drygt 8 000 föräldrar och anhöriga har i år skrivit på ett kontrakt där de lovar att inte dricka någon alkohol under julhelgen.

Det är IOGT-NTO och deras barn- och ungdomsorganisation JUNIS som står bakom kampanjen om att inte dricka i jul.

Solidarisk handling
De vill att man ska skriva på kontraktet av två anledningar. Dels för att ge sina barn en normal jul, dels som en solidarisk handling till de cirka 200 000 barn i Sverige som lever med missbrukande föräldrar.

Annicka Solin, konsulent på JUNIS, betonar vikten av den här typen av kampanjer.

– Folk får upp ögonen för de barn som har missbrukande föräldrar och lider hemma. Jag tror också att det skapar en opinionsbildning runt vad man väljer att dricka under jul och hur man spenderar tiden med sina barn, säger hon.

Julen är barnens högtid
Kampanjen har varit lyckad. Målet var att 2 000 föräldrar och anhöriga skulle skriva på kontraktet där man lovar att inte dricka någon alkohol under julhelgen. Men den siffran har alltså mångdubblats.

En av de som har skrivit på är Yvonne Persson från Löttorp på Norra Öland.

– För mig var det så solklart och enkelt. Jag klarar mig utan snapsen till sillen. Barn ska ju se fram emot julen som ska vara just barnens högtid, säger hon.

Nils Norling
nils.norling@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".