Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nekas undervisning i modersmålet

Publicerat måndag 25 februari 2008 kl 07.12
Många elever kan inte studera sitt modersmål.

Elever i Karlskrona och Karlshamn får ingen modersmålsundervisning på grund av lärarbrist.

I Karlskrona står i dag ett femtiotal elever utan den modersmålsundervisning, tidigare kallad hemspråksundervisning, som de har rätt till.

Saknar lärare i fyra språk
Det är fyra olika modersmål som kommunen har misslyckats med att rekrytera lärare till.

– Vi saknar lärare i romani, engelska, spanska och polska, säger Marina Eriksson, rektor på Sunndalsskolan i Karlskrona.

Att romani är ett av de språk som man inte kan ge undervisning i är allvarligt tycker Marina Eriksson.

Eftersom romani är ett minoritetsspråk är elevers rätt till undervisning i det mer långtgående än till andra språk.

Problem i hela landet
I Karlshamn saknas lärare till modersmålsundervisning i ett språk, och till följd av det står sju elever utan undervisning där.

I Blekinges andra kommuner finns inte samma problem. Men i landet som helhet är det drygt hälften av alla kommuner som har fått ställa in modersmålsundervisning till följd av lärarbrist.

Det visar en riksomfattande undersökning som Sveriges Radio har genomfört.

Få behöriga lärare
På många håll ser man idag mellan fingrarna när det handlar om lärarnas behörighet.

Bara tolv procent av landets kommuner tror att alla lärare som anlitas i modersmål är behöriga, enligt Sveriges Radios enkät. I Karlskrona är tre av de tio modersmålslärare som finns obehöriga.

– Om vi krävde behörighet av alla skulle vi inte ha mycket undervisning alls hos oss, säger rektor Marina Eriksson.

Modersmålet är viktigt
Modermålsundervisning är viktig av flera skäl. Språkforskning visar att det är lättare att ta till sig ett nytt språk om man behärskar sitt modersmål.

– Kan man ett ord på svenska och på sitt eget språk så är det mycket lättare att förstå ämnet, säger Kurdistan Ahmad som går i åttonde klass på Sunnadalsskolan och läser kurdiska en gång i veckan.

Marina Eriksson, rektor på Sunnadalsskolan bekräftar att eleverna har lättare att ta till sig kunskap om de kan sitt modersmål. Men undervisningen är viktig av flera skäl anser hon.

– Det är också en fråga om elevens identitet och stolthet för sin kultur, sitt land och sitt ursprung, säger Marina Eriksson.

Therese Jacobson
therese.jacobson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".