Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Melodifestivalen kunde gett mer reklam

Publicerat tisdag 4 mars 2008 kl 14.19
Karlskrona kunde fått mer publicitet än vad det blev.

Pr-konsulten Mattias Ronge är kritisk till hur dåligt Karlskrona och andra kommuner utnyttjat Melodifestivalen för att få god publicitet.

Kommunerna tar inte chanserna kring jippot på tillräckligt stort allvar, menar Mattias Ronge.

– Om kommunen var ett företag och man hade den här chansen att synas tillsammans med en så stor aktivitet, så tror jag att man skulle ta allvarliga på det hela, säger han.

Vattnet och marinen i fokus
Det är vattnet, marinen och det unika läget som budskapet som Karlskrona kommun velat få ut i Sverige genom de 160 journalister som fanns på plats under förra veckan.

Kommunalrådet KG Svensson (m) genomförde även en duett med artisten Linda Bengtzing dagarna innan festivalkvällen.

Är det bra pr tycker du?
– Ja, men där handlar det också om hur man får ut det maximalt. Finns det ett låtval man kan välja som känns mer Karlskrona än något annat, säger Mattias Ronge. 

Tre miljoner tittade
I TV har artisterna kunnat ses festande på HMS Carlskrona med marinens matrosmössor på. 

I lördags kunde också över tre miljoner människor kunde se Marinens musikkår tåga in i direktsändningen.

Annars har mediernas bevakning av Melodifestivalen i Karlskrona dominerats av dödens grupp, Perrellis vikt och Nordmans häxbränning.

Utnyttja nyhetsflödet
Pr-konsulten Mattias Ronge menar att kommun måste följa just den här typen av nyhetsflöde för att se om det som skrivs kan vinklas om till Karlskronas fördel.

Det genom ett snabbt telefonsamtal till journalisten.

Kommunalrådet Kent Lewén (fp) däremot är nöjd med hur media har beskrivit Karlskrona.

Andrea Jilder
andrea.jilder@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".