Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Blekingetrafiken säger nej till biodiesel

Publicerat fredag 2 maj 2008 kl 06.52
Blekingetrafiken tycker att det är för dyrt att satsa på biodiesel till bussarna.

Blekingetrafikens bussar skulle kunna vara mycket mer miljövänliga än idag.

Bergkvarabuss som kör bussarna har länge velat köra på biodiesel för att halvera koldioxidutsläppen men Blekingetrafiken vill avvakta. Anledningen är att det skulle bli dyrare.

Blekingetrafiken vill inte ha miljödiesel
Magnus Forsberg som arbetar med miljöfrågor på Bergkvarabuss tycker att det är synd att Blekingtrafiken inte vill köra på biodiesel nu.

– Vi ser att många köper miljöbilar som är bussarnas största konkurrent och busstrafiken behöver utvecklas för att möta den konkurrensen. Jag tycker det är tråkigt att vi inte har kunnat gå fram lite fortare, säger han.

Just nu lockar Blekingetrafiken oss att åka mer buss och pekar på att deras bussar är väldigt miljövänliga.

Men om man byter ut den vanliga dieseln mot biodiesel skulle det bli en stor skillnad.

Bergkvarabuss vill byta bränsle
Bergkvarabuss har sedan man började köra åt Blekingetrafiken 2006 velat byta bränsle men Blekingetrafiken har sagt nej eftersom det skulle kosta mer pengar.

– Det handlar om kostnader naturligtvis. Man kan satsa på miljö på många olika sätt. Ett sätt är att använda pengarna till att satsa på trafik, säger Sven Hult som är planeringansvarig på Blekingetrafiken.

Blekingetrafikens beräkningar visar att det skulle kosta runt 2,5 miljoner kronor mer per år att köra på biodiesel, medan Magnus Forsberg på Bergkvarabuss tror att det blir billigare. Han tycker det är värt pengarna eftersom han menar att det finns en vilja att åka buss mer miljövänligt.

Biobränsle är god marknadsföring
Blekingetrafiken vill vänta men trots det siktar man på att 40 procent av busstrafiken ska gå på förnyelsebart bränsle 2012. Det är ett mål inom Lokaltrafikens branschorganisation.

– Jag tror och hoppas verkligen att vi kommer att lyckas. Biobränsle är någonting som efterfrågas och det är en god marknadsföring av kollektivtrafiken, säger Sven Hult.

Daniel Kjellander
daniel.kjellander@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".