Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärare vill inte vidareutbilda sig

Publicerat onsdag 11 juni 2008 kl 08.12

Det är få lärare i Blekinge som är intresserade av att delta i utbildningsprojektet Lärarlyftet i höst.

I fyra av fem kommuner i Blekinge kommer man inte kunna utnyttja hela det bidrag som erbjuds för utbildningssatsningen Lärarlyftet eftersom så få sökt.

Lärarlyftet är regeringens satsning för att vidareutbilda lärare.

Miljardsatsning från regeringen
Sammanlagt satsas 3,6 miljarder kronor för att lärare för både ungdomar barn och vuxna ska bli bättre på sitt jobb.

De lärare som söker till lärarlyftet får avstå från tjugo procent av sin lön. Sedan betalar kommunen en del av utbildningen och staten står för resten.

I Karlshamn är det 15 stycken som sökt till utbildningsprojektet Lärarlyftet.

Det är för få för att kommunen ska kunna uttnyttja hela det stadsbidrag som erbjudits för satsningen.

Svårt att få vikarier
Utvecklingssamordnare Ingrid Stoltz på Karlshamns kommun tycker ändå de haft rätt god uppslutning.

– Intresset finns nog men det kan också vara så att det kan vara svårt ibland för organisationen att bereda möjlighet för en av sina lärare att vara borta 50 procent, säger hon.

– Då ska man ha vikarie som ska täcka den delen man studerar. Så det finns nog många olika faktorer som gör att vi inte lyckats uttnyttja platserna fullt ut, säger Ingrid Stoltz.

Lågt intresse överlag
Intresset har däremot varit lågt i de flesta kommunerna.

I Ronneby, Karlshamn, Sölvesborg och Olofström har lärarna sökt färre högskolepoäng än vad kommunen kan få stadsbidrag för.

Det är bara på Karlskronas barn- och undomsförvaltning som man har fler sökande än man får stadsbidrag för.

Måste planeras bättre med facket
Ingrid Stoltz tror att för lite tid till planering kan vara en anledning till att det är så pass få som sökt sig till utbildningssatsningen.

Hon berättar att de fick den första informationen om lärarlyftet förra våren och första omgången drog i gång på hösten.

Ingrid Stoltz menar att det har varit för lite tid för att man ska kunna göra en bra planering.

– För vill man göra något ordentligt så gäller det ju också att vi samverkar med de fackliga organisationerna kring vilka utbildningar som vi ska satsa på och vilka riktlinjer vi ska utgå ifrån när det gäller lärarlyftet.

Therese Forsberg
therese.forsberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".