Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Callcenter nya tidens verkstadsjobb

Publicerat onsdag 9 juli 2003 kl 15.39
De som jobbar inom callcenterverksamhet i Ronneby blir allt fler och nu undersöks verksamheten av Arbetsmiljöverket för att få svar på vad som orskar dom ökande antalet sjukskrivningar i branschen.
Enligt verket ger tidspressen och det monotona arbetet större risk för besvär i muskler och leder. I Ronnebykommun finns tre företag som sysslar med kundtjänst, undersökningar och försäljning på telefon och totalt jobbar cirka 800 personer med denna typen av verksamhet. Mona Svensson, biträdande chef för arbetsförmedlingen i Ronneby, ser callcenterföretagen som den nya tidens industriarbete. - Du gör samma saker återkommande som om du producerande en vara inom verkstadsindustrin, du upprepar samma moment hela tiden. Inom callcenterverksamheten är de flesta unga och väldigt få jobbar heltid.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.