Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Callcenter nya tidens verkstadsjobb

Publicerat onsdag 9 juli 2003 kl 15.39
De som jobbar inom callcenterverksamhet i Ronneby blir allt fler och nu undersöks verksamheten av Arbetsmiljöverket för att få svar på vad som orskar dom ökande antalet sjukskrivningar i branschen.
Enligt verket ger tidspressen och det monotona arbetet större risk för besvär i muskler och leder. I Ronnebykommun finns tre företag som sysslar med kundtjänst, undersökningar och försäljning på telefon och totalt jobbar cirka 800 personer med denna typen av verksamhet. Mona Svensson, biträdande chef för arbetsförmedlingen i Ronneby, ser callcenterföretagen som den nya tidens industriarbete. - Du gör samma saker återkommande som om du producerande en vara inom verkstadsindustrin, du upprepar samma moment hela tiden. Inom callcenterverksamheten är de flesta unga och väldigt få jobbar heltid.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".