Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Inga studenter trots reklam

Publicerat tisdag 19 augusti 2003 kl 16.20
Trots att Blekinge tekniska högskola har tredubblat sin satsning på reklam för att locka studenter minskar antalet sökande.
Sedan 1999 har BTH satsat tre gånger så mycket pengar på reklam ska få fler studenter att välja högskolan. I år lade skolan 3 miljoner på att trycka kurskatalog och köpa reklam i radio och tv. Ändå minskade antalet sökande till högskolan jämfört med förra året. Nästan hundra färre studenter antogs i år. Men Lennart Förberg, informationschef på BTH, tycker ändå inte att satsningen på reklam är misslyckad. -Om vi inte satsat hade vi varit i ett ännu sämre läge, säger han. Studentkåren på BTH ser inget fel med att skolan satsar en procent av sin totala budget på reklam. Men Jessica Eriksson, vice ordförande i Studentkåren, tror inte att reklam är det avgörande när studenter väljer lärosäte. Sådant som rykte och social miljö betyder mer tror hon. Jessica Eriksson skulle hellre se att fler studenter från BTH skulle få åka runt till gymnasier och berätta om BTH. Själv påverkades hon inte av högskolans reklam då hon valde att plugga i Karlskrona. -Jag läste på hemsidan och jämförde olika högskolor. Det var främst miljön och bostadsgarantin som jag föll för, säger hon.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.