Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Bluffakturor ett allt större problem

Publicerat tisdag 23 september 2003 kl 08.00
Konsumentvägledarna i Blekinge är nerringda av personer som har drabbats av bluffakturor.
Varje dag ringer privatpersoner och vittnar om hur företag skickat fakturor för betaltjänster på Internet som den drabbade inte har beställt. Många vittnar om att deras modem har blivit inkopplat till en betaltjänst utan att man varit medveten om det. Andra tror att deras barn har blivit lurade att koppla upp sig på en sida utan att veta att det kostar pengar. Enligt Pia Eriksson, konsumentvägledare i Karlskrona, tar den här typen av samtal allt mer av hennes tid. -Det kan ringa upp till sju personer varje dag och problemet bara tilltar, säger hon. Situationen är likadan runt om i länet. Enligt Evy Lilja, konsumentvägledare i Karlshamn, hade hon under ett par dagar 10-15 samtal per dag. Det var precis när vice chefsåklagare Tora Holst i Stockholm hade beslutat sig för att lägga ner förundersökningen mot företagen. -Nu har de börjat använda det som ett argument att betala, säger hon.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.