Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
blekinge

Slarvigt att säga gratis

Publicerat tisdag 28 juli 2009 kl 13.53

Flera mobiljättar, bland annat Telenor och Telia Sonera, granskas av Konsumentverket.

Verket anser att de använt sig av vilseledande marknadsföring vid reklam för mobiltelefonabbonemang.

Konsumentverket tycker det är fel att bolagen i sin reklam använder sig av betäckningen gratis. Enligt erbjudandet får köparen en mobiltelefon för noll kronor om de samtidigt tecknar ett abonnemang.

Marknadsföringslagen säger att uttrycket gratis ska undvikas när det finns andra kostnader som köparen inte kommer undan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".