Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
blekinge

S vill kopiera Obama-kampanj i höst

Publicerat söndag 17 januari 2010 kl 09.20

Socialdemokraterna i länet sneglar på Barack Obamas valkampanj för att vinna höstens val. Partiet skickade ombudsmannen Eva Lengstedt till Washington för att studera de kampanjmetoder som sägs ha avgjort presidentvalet i USA.

Socialdemokraterna i Blekinge utbildar sina politiker för tiotusentals kronor i hur man använder sociala medier so Facebook och bloggar inför valet i höst.

Hakar på trender
Flera av partiets politiker har skickats på Socialdemokraternas centrala utbildningar. Och det blir fler utbildningsdagar och strudiecirklar för att medlemmarna ska lära sig mer. Och intresset är stort säger Ewa Lengstedt:

– Vi i Sverige är ju snabba på att haka på trender, gärna från USA, så jag tror på en valrörelse där vi får se opinionsbildning på nätet, säger Ewa Lengstedt.

Könsord gav träffar
Miljöpartisten Sofia Bothorps utspel med könsord i kommunfullmäktige gav 40 000 träffar på Youtube, en nätsida där vem som helst kan lägga ut filmsnuttar, något som fick Socialdemokraterna att bestämma sig för Youtube som en viktig kanal i valrörelsen.

– De sociala medierna kommer att spela en viktig roll för kontakt med väljarna, säger Ewa Lengstedt.

Prata digitalt med väljarna
Moderaterna, folkpartiet, sd och vänsterpartiet ska liksom socialdemokraterna att lägger stor vikt vid att prata med väljare via sociala medier.

Samtliga dessa partier har flera företrädare som bloggar, och flera av partierna anväder de sociala nätverken Facebook och Twitter där man kan hålla kontakt med ett stort antal människor.

C och KD ligger efter
Centerpartiet och Kristdemokraterna ligger efter och har riktigt kommit igång med att använda sociala medier. Bara ett fåtal inom dessa partier finns på nätet. Och Jan Johansson (KD) tror att det är något som kan ligga partiet i fatet.

– Tyvärr tror jag det även om våra väljare i stor utsträckning är äldre väljare, säger Jan Johansson (KD).

Henrik Olsson
henrik.olsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".